FÅR IKKE FLY I NORGE: Det var et helikopter av typen H225 Super Puma, operert av CHC Helikopter Service, som havarerte ved Turøy på Sotra utenfor Bergen fredag. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.
FÅR IKKE FLY I NORGE: Det var et helikopter av typen H225 Super Puma, operert av CHC Helikopter Service, som havarerte ved Turøy på Sotra utenfor Bergen fredag. Foto: Øistein Norum Monsen/Dagbladet.Vis mer

Airbus vil sende Super Puma opp i lufta igjen

Frikjenner Super Puma-modellen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Luftfartsmyndighetene har satt alle ulykkeshelikoptrene på bakken. Det er det ingen grunn til, mener produsenten selv.

Etter fredagens dødsulykke er helikoptermodellen, som har betegnelsen EC225LP og er kjent som Super Puma, satt på bakken både i Norge og i Storbritannia.

Også produsenten Airbus stilte seg bak flyforbudet, og innstilte all trafikk med helikoptertypen.

Selskapet sendte to tekniske eksperter til Norge for å bistå i granskingen av ulykken.

Etter å ha gjort en rekke undersøkelser på helikoptermodellen EC225LP i løpet av helgen, sier kommunikasjonssjef i Airbus Helicopters Guilleme Steuer til Dagbladet at de har kommet frem til at helikoptermodellen ikke lenger er suspendert fra flyvning i andre land enn Norge og Storbritannia.

Blir stående på bakken i Norge Selv om helikopterselskapet på mange måter frikjenner seg selv, blir likevel helikoptertypen stående på bakken i Norge inntil videre.
 
- Dette av respekt for alle de som er berørt, sier Steuer til Dagbladet. 

Søndag skrev selskapet i en pressemelding: «Gitt informasjonen som er innhentet de siste 48 timene, har Airbus Helicopters bestemt at det på nåværende tidspunkt ikke er noen grunn til å suspendere helikoptertrafikk av typen ECC225LP».

Det var et Super Puma-helikopter av nettopp denne typen som havarerte ved Turøy vest for Bergen på fredag. 13 personer mistet livet i den tragiske ulykken.

Har vært involvert i fire ulykker i Nordsjøen Helikopteret som styrtet fredag går under betegnelsen EC225LP, hvorav de to siste bokstavene står for «longplane».

EC225 har vært involvert i fire ulykker i Nordsjøen. En skyldtes pilotfeil, da et helikopter tok ned i vannoverflaten og krasjet i vannet. To skyldte girkasseproblemer som gjorde at helikoptrene tapte oljetrykk og måtte nødlande.

Men det har altså aldri skjedd at noen har dødd i en ulykke med Super Puma EC225LP i oljevirksomhet i Nordsjøen tidligere. Luftfartstilsynet kan imidlertid ikke garantere at det aldri har skjedd en ulykke med helikoptertypen, da det store flertallet av Super Puma-helikoptre som produseres brukes i militær virksomhet.

De brukes også i andre deler av verden som det norske Luftfartstilsynet ikke har like god oversikt over.