OMKOM I ULYKKE: Politiet har frigitt navnene på de to personene som omkom i helikopterulykken ved Mosjøen i går kveld.
Foto: Frode Meosli / Dagbladet
OMKOM I ULYKKE: Politiet har frigitt navnene på de to personene som omkom i helikopterulykken ved Mosjøen i går kveld. Foto: Frode Meosli / DagbladetVis mer

Åke (62) og Sven Are (40) omkom i helikopterulykken

Politiet har frigitt navnene etter ulykken ved Mosjøen i går kveld.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Politiet har offentliggjort navnene på de to som mistet livet i helikopterulykken ved Mosjøen i går.

De to var 62 år gamle Åke Petterson fra Tärnaby i Sverige. Den svenske mannen var pilot i helikopteret. Den andre omkomne var 40 år gamle Sven-Are Kappfjell, fra Trofors i Norge.

De to var tilknyttet selskapet Jämtlands flyg fra Östersund og jobbet med reinsanking da havariet skjedde like etter klokken 17 onsdag.
Arbeidet med å hente ut de to omkomne etter onsdagens helikopterstyrt i Mosjøen har første prioritet, opplyser politiet.

Ved 12-tiden torsdag var dette ikke gjort, men kommunikasjonsrådgiver Mette Horsberg i Helgeland politidistrikt sier at det vil skje i løpet av dagen.

Krevende arbeid Både Havarikommisjonen og politiet jobber torsdag på ulykkesstedet for å finne ut hva som gikk galt da helikopteret styrtet ved Vefsn i Mosjøen.

- Vi har tre personer som gjør undersøkelser på havaristedet, sier vakthavende ved havarikommisjonen Ørnulf Lien til NTB.

Også to personer fra politiet er på stedet for å gjøre undersøkelser.

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Mette Horsberg i Helgeland politidistrikt gjør terreng og snøforhold arbeidet krevende for politiet og havarikommisjonen.

Ingen personer var vitne til helikopterstyrten, men en person som var på bakken fattet mistanke om at noe alvorlig hadde skjedd og kontaktet politiet.

Nødpeilesender - Vedkommende så ikke noen styrt, men lyden av helikopteret ble plutselig borte, og han kontaktet politiet umiddelbart, opplyser stabssjef Jens Berget i Helgeland politidistrikt.

En nødpeilesender ble utløst i området kort tid etter savnetmeldingen. Politi, Røde Kors og redningshelikopter bidro i leteaksjonen etter helikopteret, men dårlig vær gjorde letearbeidet vanskelig.

Nødpeilesenderen gjorde at man visste hvor det skulle letes, og klokken 19 ankom de første letemannskapene stedet. Klokken 19.30 onsdag kveld kunne HRS Nord-Norge bekrefte at de to var omkommet.

Advarer Luftfartstilsynet mener helikoptertypen som ble brukt under gårsdagens dødsulykke ved Mosjøen, ikke bør fly når det er dårlig sikt.
Ulykkeshelikopteret var av typen Robinson R-44 Raven II.

- Dette helikopteret kan kun fly på visuelle indikasjoner, det vil si det som flygeren ser. Dersom piloten mister kontakten med bakken, har han et problem, sier seksjonssjef for operativ helikopter Geir Hamre i Luftfartstilsynet, til NRK.

Da ulykken skjedde onsdag kveld var det mørkt, tette snøbyger og dårlig sikt Hamre mener det er for tidlig å konkludere, men vil ikke utelukke at såkalt white-out kan ha vært en medvirkende årsak til ulykken.

- White-out kan være en mulighet. Men det er vanskelig å si hvordan værforholdene var i dette fjellområdet. Dette er det Havarikommisjonen nå vil se på, sier Hamre.

(NTB)