RAKK IKKE MIDDAGEN: Som følge av at stativene til Oslo Bysykkel i går var fulle eller ødelagt, rakk ikke Tina Hellerød den planlagte middagen, men syklet i stedet rundt i byen for å finne et ledig stativ til sykkelen. Foto: Privat
RAKK IKKE MIDDAGEN: Som følge av at stativene til Oslo Bysykkel i går var fulle eller ødelagt, rakk ikke Tina Hellerød den planlagte middagen, men syklet i stedet rundt i byen for å finne et ledig stativ til sykkelen. Foto: PrivatVis mer

Aker Brygge-middagen ble ødelagt av bysykkel-kaos

Ødelagte og fulle sykkelstativ førte til at Tina ikke rakk middagen på Aker Brygge i helga. Oslo Bysykkel svarer at de alltid kan bli bedre.

Så langt i år har det blitt syklet mer enn 1 240 000 turer med Oslo bysykkel, og bare mandag denne uka ble det registrert over 16 000 turer i hovedstaden.

Ifølge Oslo Bysykkel selv er bysykkel «en kjapp og enkel måte å komme seg rundt i Oslo. Den brukes mest til korte turer og som et supplement til kollektivtransport».

Som blant annet Dagsavisen har omtalt tidligere, er det i år flere som klager på tilbudet.

På Oslo Bysykkels Facebook-side har det spesielt etter helga kommet inn meldinger fra frustrerte bysykkel-kunder, som er misfornøyde over blant annet at stativene er ødelagte eller fulle, og at syklene er ødelagte.

BJØRVIKA: Disse bysyklene har stått klare til bruk på Paulsenkaia i Bjørvika. Illustrasjonsfoto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix
BJØRVIKA: Disse bysyklene har stått klare til bruk på Paulsenkaia i Bjørvika. Illustrasjonsfoto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix Vis mer

En av dem som søndag skrev en slik melding, er Tina Hellerød. Hun hadde besøk av sin søster, og de hadde planlagt å spise middag sammen på Aker Brygge.

«Hei! Jeg føler at det er på sin plass med en tilbakemelding til dere etter erfaringer denne helgen. Har opplevd veldig mye sykler ute av stand. Parkeringen ved Sørenga har vært ute av drift så og si hele helgen, og i dag har det vært fulle parkeringer så og si overalt i hele byen. Måtte ta banen til slutt og holdt på å gå over tiden i det vi lette etter et sted å parkere», skriver Hellerød.

Rakk ikke middagen

SYKLER: Tina Hellerød sykler ikke bare bysykkel. Foto: Privat
SYKLER: Tina Hellerød sykler ikke bare bysykkel. Foto: Privat Vis mer

Til Dagbladet forteller hun at hun og søsteren hadde planlagt å sykle rundt i byen før middagen på Aker Brygge på søndag.

- Jeg bor på Sørenga, men der (ved Sukkerbiten) var hele stativet ute av drift, så vi gikk til Bjørvika hvor vi hentet to sykler. Deretter syklet vi opp til Kongens Marina, men der var stativet fullt. Vi syklet videre til Sandvika og tilbake til Kongen igjen, der vi heldigvis fant to ledige plasser, og byttet sykler der rett før tida (45 minutter) gikk ut, sier Hellerød og fortsetter:

- Vi syklet tilbake til bysykkelstativet på Aker Brygge. Der sto åtte andre i kø for å levere sine sykler. Vi syklet derfor over til et annet stativ på motsatt side - men også det var fullt. Vi dro til Kontraskjæret, men også stativet der var fullt, og da så vi oss nødt til å sykle hele promenaden tilbake for å rekke å levere syklene i tide.

- Det ble en del stress med tid, ettersom vi ble opphengt i å kvitte oss med syklene, og vi fikk ikke spist middag ute, men tok den i stedet hjemme, sier Hellerød.

- Beklager

Hun forteller at hun har fått svar fra Oslo Bysykkel på meldingen hun sendte dem:

«Takk for konstruktiv tilbakemelding, det setter vi pris på. Vi beklager selvfølgelig ulempen med stativ og sykler ute av drift, hvor vi forsøker å reparere feilen så fort som mulig. Kan informere om at Sørenga er blitt reparert og er tilbake til normal drift :) Når det gjelder parkering i byen ser man at stativer ofte fylles fort opp, det er spesielt stort press på fine sommerdager som disse. Vi jobber kontinuerlig med å forbedre tilbudet vårt, ved tiltak som "aldri fullt" som skal lette på presset ved parkering i sentrum».

Daglig leder Axel Bentsen for bysykkel i Urban Infrastructure Partner sier til Dagbladet at de er kjent med at det har kommet inn klager på deres Facebook-side.

- Daglig blir det foretatt mellom 10 000 og 15 000 turer med bysykkel i Oslo, og om man ser på dette tallet opp mot antallet klager, er det likevel ikke så mange som er misfornøyd, sier han.

- Samtidig tar vi klager på alvor. Vi kan alltid bli bedre, og setter hele tiden inn nye tiltak for å forbedre oss.

- Hvilke tiltak er det?

- Vi har nylig begynt å ta imot sykler manuelt ved de mest sentrale stativene, og vi har også lansert appen «Aldri fullt», som viser ledige stativer. I tillegg har vi styrket nattombæringene, som bidrar til å forbedre rushtida på morgenen.

Høyere vekst enn forventet

Bysykkelstativet ved Sukkerbiten fyller seg ofte opp svært fort, sier Bentsen - ettersom det ikke er mulig å ta seg til Sørenga med bil.

- Det er imidlertid flere stativer i nærheten, der det ofte er ledige plasser - som ved Oslo S og Bjørvika, sier han.

- Har pågangen blitt større enn dere forventet på forhånd?

- Det er høyere vekst enn vi hadde turt å håpe på, men det er ikke for stort, svarer han og forteller at det i Oslo er mer enn 40 personer som jobber fulltid med bysykkel-tilbudet.

- Vi reparerer mellom 100 og 200 sykler hver dag. Vi har fire mobile team som reparerer på sykkelstativene. I tillegg tas sykler inn til reparasjon på verksted. Stativene er sjeldent nede, men det skjer at en og annen lås går, sier han.

- Kan folk i hovedstaden stole på bysykkel-tilbudet?

- Ja, som bysykkeltilbud kan man det - men det er umulig å garantere at det alltid er en ledig sykkel på stativet nærmest der du bor. Dette er en delt tjeneste, sier Bentsen.

- Bedre i fjor

Bysykkel-bruker Hellerud hadde bysykkel også i fjor, og sier til Dagbladet at hun opplever at det er flere feil og mangler med både syklene og stativene i år.

- Flere steder ser det ut som det er tilgjengelige sykler, men så viser det seg at de ikke er i bruk. Det er også mange som bruker syklene, og på Sørenga, der jeg bor, forsvinner de lynraskt om morgenen. På vei hjem sykler man nesten om kapp for å rekke å levere dem i stativene, sier hun - og tilføyer at det også har vært vanskeligfor henne og andre hun kjenner å nå fram til kundeservice på chat-funksjonen.

Hun sier at et større stativ trolig kunne løst en del av utfordringene der hun bor.

- Jeg tror kanskje at Oslo Bysykkel kan ha feilvurdert pågangen noe i år, for i fjor så jeg ikke disse problemene, sier hun til Dagbladet.

EL-SYKKEL: Nylig ble det kjent at Harley Davidson har laget en el-motorsykkel. Mandag ble den vist fram i New York. Video: Reuters Vis mer Vis mer