Aker Kværner tanket fangefly

- Helt vanlig serviceoppdrag, sier kommunikasjons-direktøren.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Helt stille inngikk Kværner kontrakter som forpliktet selskapet til å delta i Operation Enduring Freedom, USAs internasjonale kamp mot terrorisme. I samarbeid med et amerikansk selskap hadde Kværner hovedansvar for å operere og vedlikeholde all drivstofforsyning på Guantanamo fra 1998 til utgangen av 2004.

I fem særskilte kontrakter er det bestemmelser som beskriver hvordan selskapet hadde ansvar for å operere forsyningen av drivstoff for Joint Task Force (JTF), Operation Enduring Freedom. JTF har hatt ansvar for fangene som har vært på Guantanamo på Cuba, herunder barn helt ned til 13 år.

Hemmelige flyginger

JTF består av ca. 2000 amerikanske militære og har ansvaret for fangedriften på basen og for etterretningsarbeid. De fleste fangene har kommet til basen i topphemmelige fly fra ulike land i Midtøsten og Asia, og det er blant annet disse flyene Kværner har betjent med drivstoff. Også innenfor EU har de hemmelige amerikanske flygingene vakt betydelig oppsikt. Det er antatt at CIA har spilt en viktig rolle i dette etterretningsnettverket.

I kontraktene Kværner er med på, heter det at selskapet skal håndtere drivstoffoperasjoner til støtte for JTF og dens aktiviteter for å støtte Operation Enduring Freedom.

Likevel benekter Kværner at oppdraget er spesielt eller kontroversielt. Kværners engasjement på Guantanamo ble første gang beskrevet i Erling Borgens dokumentarfilm «Et lite stykke Norge» som vakte mye oppsikt og debatt. NRK nektet å vise filmen hans, blant annet fordi Borgen «mistenkeliggjorde normalt arbeid på alliert base».

Det er Borgen som nå har fått ut nye dokumenter fra USAs forsvarsdepartement som viser Kværners tilknytning til fangetransporten.

-  Ble målløs

TRANSPORTERER FANGER: Dette bildet fra 11. januar 2002 viser et fly som transporterte fanger fra Afghanistan til Guantánamo-basen på Cuba. Foto: AP
TRANSPORTERER FANGER: Dette bildet fra 11. januar 2002 viser et fly som transporterte fanger fra Afghanistan til Guantánamo-basen på Cuba. Foto: AP Vis mer

Erling Borgen sier dette:

-  Disse kontraktene har jeg fått ut på helt normalt vis, ved å bruke den amerikanske offentlighetsloven. Jeg ble målløs da jeg så hva kontraktene inneholdt. Jeg trodde det var mer å hente i denne saken, og ville se om det var opplysninger nok til å lage en oppfølger til «Et lite stykke Norge», sier Borgen som ennå ikke har tatt stilling til om det blir en ny dokumentarfilm.

Fangene som har kommet til Guantanamo har ofte hatt masker over hodet og vært lenket fast til flygulvet. Mange har etterpå vært torturert og holdt innesperret i årevis.

USA anerkjenner ikke disse som krigsfanger og mener seg derfor berettiget til hard fangebehandling. Ifølge Amnesty er Guantanamo sentrum i en vev av hemmelige fengsler spredt rundt i verden, ofte med stilltiende godkjennelse fra regjeringer i bl.a. Europa, Midtøsten og Nord-Afrika.

Sikkerhetsklarering

Sammen med det amerikanske oljeselskapet Willbros, forpliktet Kværner seg til å fylle drivstoff på fly som kom til Guantanamo «24 timer i døgnet, sju dager i uka, helligdager inkludert». I samme kontrakt heter det at Kværner må forplikte seg til å ansette sjefer for drivstoffoperasjonen med sikkerhetsklarering «Secret». I tillegg var oppgaven å sørge for drivstoff til alle skip og militære kjøretøyer på fangebasen.

Disse forholdene har Aker Kværner ikke funnet det naturlig eller nødvendig å opplyse noe om, skjønt mulighetene har vært mange.

I stedet er selskapets rolle på Guantanamo blitt minimalisert. Tre forhold viser dette:

I april i fjor hevdet daværende konsernsjef Inge K. Hansen at oppgavene på Guantanamo dreide seg om helt ordinært arbeid som gressklipping, maling og vedlikehold av avløpsledninger og av strømnettet.

I et brev fra Oslo politikammer fra november i fjor blir Kværner bedt om å redegjøre for sitt arbeid på Guantanamo i forbindelse med at det er innlevert en anmeldelse mot selskapet. I svaret står det ingenting om andre oppdrag eller tilknytningen til Operation Enduring Freedom.

Forholdet har heller ikke vært berørt i selskapets kontakt med Utenriksdepartementet.

- Helt vanlig serviceoppdrag

Kommunikasjonsdirektør Torbjørn Andersen i Aker Kværner sier til Dagbladet at selskapets oppdrag i forbindelse med drivstoff på Guantanamo, var en helt vanlig service-oppgave på linje med andre som ble utført.

Han kan ikke se at Kværner har holdt noe som helst skjult. I en skriftlig redegjørelse fra Andersen heter det:

«Denne kontrakten ble avviklet allerede høsten 2005. Prosjektet ble utført av et amerikansk datterselskap, og gikk hovedsakelig på forskjellige typer vedlikehold og service på (...) marinebasen.

Vi mener at Dagbladets opplysninger bekrefter nettopp den beskrivelsen vi tidligere har gitt (...). Prosjektet dreiet seg om relativt enkle servicetjenester.

Vi har for øvrig ingen kunnskap om det Dagbladet presenterer som CIA-opererte fly. Vi vet heller ikke om bensin har blitt levert til det amerikanske forsvaret fra norsk sokkel eller fra andre steder i verden. Norske myndigheter ber ikke om å godkjenne alle kontrakter, heller ikke denne tidligere rammekontrakten.»

<FRA AFGHANISTAN: De fleste av fangene på Guantanámo ble pågrepet i Afghanistan.
MER ENN 750: Mer enn 750 fanger fra 40 land har sittet på Guantanamo.
DOMINERENDE EIER: Kjell Inge Røkke er dominerende eier i Aker Kverner.