Aker og Kværner vurderer Iran-satsing

Kværner og Aker Maritime vurderer å etablere virksomhet i Iran. Samtidig er det klart at Det Norske Veritas utvider sin virksomhet i landet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Dersom norske selskaper ønsker å delta i konkurransen, har de dårlig tid, sier informasjonsdirektør Tore Høifødt i Veritas.

- Vi ser på en åpning mot Iran med stor interesse. For Kværner vil en satsing i Iran ha store potensialer, sier informasjonssjef Marit Ytreeide.

- Ikke bare når det gjelder leveranser til oljeindustrien, men også til prossessdelen av Kværner, for eksempel petrokjemi.

På gjerdet

Informasjonsdirektør Geir Arne Drangeid i Aker Maritime sier at selskapet «sitter på gjerdet og speider».

- Iran er et veldig interessant marked. Her er det muligheter for virksomhet både i Persiabukta og i Kaspihavet, påpeker han.

- Vi følger både markedsutviklingen og det som skjer på den politiske dagsordenen her hjemme, internasjonalt og innad i Iran. På den måten holder vi oss oppdatert på om det vil være aktuelt å gå inn, om vi har produkter som passer og eventuelt når tidspunktet er inne.

Ekspanderer

Trass politisk fordømmelse av handel med Iran, har Det Norske Veritas opprettholdt sin virksomhet i landet i de siste åra. Dette profitterer selskapet på i dag.

I løpet av neste år regner Veritas med vekst i Iran. Staben skal utvides fra dagens 12 til 20, og selskapet håper at det bidrar ytterligere økte markedsandeler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette er et veldig stort og interessant marked, sier informasjonsdirektør Tore Høifødt .

Han er glad for at det nå skal utnevnes ny norsk ambassadør i Iran, og håper at dette vil bidra til å sette ytterligere fart i det norsk-iranske samarbeidet.

- Positivt

- For Veritas ser det positivt ut. 40 prosent av Irans tankflåte er klasset i Veritas. Vi har om lag 50 prosent av det totale klassifiserings- og sertifiseringsmarkedet i landet, og er den største aktøren på dette området, sier Høifødt.

Han advarer nå norske selskaper mot å komme for seint i gang. Jo mer tid norsk næringsliv bruker på å tenke seg om, jo dårligere posisjon vil de få i konkurransen.

- Her er det snakk om et land med vel 60 millioner innbyggere som står foran enorme oppgaver i de kommende årene. Bare på infrastruktursiden, som telekommunikasjon, vei og transport, er det snakk om store investeringer, sier han.