SANDVIKA / OSLO (Dagbladet): I slutten av august ble det gjennomført en aksjon mot bompenger i Stavanger-regionen. Nå har minst 200 bilister i hovedstaden sett seg lei av den omstridte avgiften.

Derfor har de satt i gang en aksjon på E18.

En av aksjonistene, Anders Heyerdahl, er rystet over bomprisene. Han forteller at han har møtt opp til aksjonen for å gi myndighetene beskjed om at nok er nok.

- Ta dem som skal kjøre barna til trening for eksempel. De betaler 300-400 hundre kroner for å komme seg fram og tilbake, hevder 73-åringen.

- Det er helt sykt. Folk kan ikke betale det!

Priser

Dagbladet er ikke kjent med detaljene i eksempelet Heyerdahl presenterer, men om man skal kjøre fram og tilbake på strekningen Sandvika-Oslo to ganger, vil ikke det koste mer enn 96 kroner i rushtida, ifølge kommunikasjonssjef i Fjellinjen, Håkon Nordahl.

- Prisene gjelder for dem med autopassavtale, og det blir naturlig å ta utgangspunkt i det ettersom omtrent 87 prosent av alle passeringer i fjor var med en slik avtale, sier Nordahl.

Han understreker at dette er prisene som er foreslått fra 1. mars, og at disse kan bli justert i 2019.

RASER: Anders Heyerdahl (73) raser over bomprisene. Han mener myndighetene bør ta grep. Foto: Ørjan Ryland / Dagbladet

Mot bompenger

Det er via Facebook-arrangementet «Bilaksjon imot bompenger. Kjør sakte!» at folk har blitt invitert til aksjonen. Og den går - naturligvis - ut på å kjøre sakte.

På strekningen Sandvika-Oslo skal de kjøre i 15-20 kilometer i timen fra klokka 18.

Hovedaksjonist Cecilie Lyngby forteller at de hovedsakelig protesterer mot prisøkningen som kom 1. oktober i fjor.

- Poenget er ikke å hindre trafikken. Poenget er å markere at mange er imot bompengene.

Hun legger til at de synes prisene som ble innført i fjor høst er for høye.

- Og selvfølgelig ønsker vi ikke 53 nye bommer. Bommer generelt er greit, men det var mer enn bra nok fram til oktober i fjor, forklarer hun.

- Sosialt urettferdige

Lyngby mener at bomprisene er sosialt urettferdige. Hun håper på flere debatter omkring temaet.

- Oslo har ligget i dvale. Nå forstår flere konsekvensene, og sammen kan vi gjøre Oslo til en by for alle.

I full jobb utgjør bompengene for hennes del 2 600 kroner i måneden, hevder hun. Da ble det heller elbil.

- Jeg synes det er uaktuelt å betale nærmere 3 000 kroner i måneden i bompenger. Kjøpet av elbil er bare av økonomiske grunner, legger hun til.

- URETTFERDIGE: Hovedaksjonist Cecilie Lyngby mener bomprisene er sosialt urettferdige. Foto: Ørjan Ryland / Dagbladet

Positiv til bompenger

Vara i Oslo bystyre for Miljøpartiet de Grønne, Sirin Stav, har stor forståelse for at noen opplever det som krevende at bompengene økes. Samtidig sier hun at hun er fornøyd med utviklingen og minner om at det er bred politisk oppslutning om de nye bompengene i Oslo.

I motsetning til aktivistene, mener Stav at bompenger har flere positive sider: mindre trafikk, tryggere skoleveier, renere luft, lavere klimautslipp og mer penger til å finansiere sykkelveier og kollektivprosjekter.

- Det er noe alle tjener på, særlig de med dårligst råd, sier hun til Dagbladet og begrunner det med at det er de med lavest inntekt som rammest hardest av luftforurensing. Samt at unge, kvinner og de med lavest inntekt er mest avhengig av sykkelveier og et godt utbygd kollektivsystem, ifølge henne.

SIRIN STAV: Vara i Oslo bystyre for Miljøpartiet de Grønne. Foto: MdG

Småbarnsfamilier

Rune Jacobsen (62) og Britt Fossum (61) har også tatt turen til Sandvika for å protestere mot dagens bompriser. Jacobsen har kommet hit av en spesiell grunn:

- Det jeg ønsker å oppnå, er å bremse hysteriet rundt bomavgifter. Det er jo helt hinsides. Småbarnsforeldre sliter jo. Det blir for dyrt! raser han.

Også Fossum er bekymret for småbarnsfamiliene som er avhengig av å bruke bilen. Hun sier hun har snakket med flere familier som opplever at det er for dyrt.

- Kanskje har de ett barn som skal leveres på Romsås, og ett som skal leveres i Asker. Tenk deg dem som ikke har råd til det, og må si til barnet sitt at «dette går ikke», sier hun.

AKSJONISTER: Rune Jacobsen (62) og Britt Fossum (61) deltok også i aksjonen. Foto: Ørjan Ryland / Dagbladet

- Det er noe gærent

Anders Heyerdahl har sett seg lei av det han beskriver som fulle trikker og T-banevogner. Han forteller om håndverkere som tar med seg planker på kollektivtrafikken i stedet for å kjøre egen bil.

Han har også bitt seg merke i syklister på T-banen:

- T-banen opp til Holmenkollen var jo stappet full av sykler. Av sykler! Folk kom jo ikke inn. Det er noe gærent her oppe, hevder han og rister på hodet.

- Mer til kollektivprosjekter

- Vi er for bompenger, så lenge de gjør byen vår bedre å bo i, sier Sirin Stav i Miljøpartiet de Grønne.

Hun er kritisk til at inntektene fra bomringene tidligere har gått til motorveiprosjekter. Noe hun sier at øker både biltrafikken, forurensingen og fører til mer kø og dårligere trafikksikkerhet.

- Det er stikk i strid med både nasjonale og lokale mål for klima, miljø og byutvikling, sier hun og opplyser om at det vil endre seg:

- Nå har vi fått gjennomslag for at mer enn 9 av 10 kroner skal gå til å bygge ut sykkelveier og kollektivprosjekter. Da blir det enklere for flere å reise miljøvennlig, avslutter Stav.