DØDSULYKKE:To personer mistet livet i en frontkollisjon mellom en personbil og en varebil på fylkesvei 170 ved Heia i Fet kommune i Akershus torsdag ettermiddag. Foto: Vegard Grøtt / NTB Scanpix
DØDSULYKKE:To personer mistet livet i en frontkollisjon mellom en personbil og en varebil på fylkesvei 170 ved Heia i Fet kommune i Akershus torsdag ettermiddag. Foto: Vegard Grøtt / NTB ScanpixVis mer

Aksjonerer mot trafikkdøden

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen er bekymret for den dramatiske økningen i antall dødsulykker i trafikken. På nyåret kommer en nasjonal tiltaksplan med målrettede kontroller og kampanjer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BERGEN (Dagbladet): Vegdirektør Terje Moe Gustavsen sier at en økning på 30 prosent flere drepte i trafikken sammenliknet med 2012 er dramatisk. Over nyttår kommer en ny nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet for perioden 2014-2017.

- Vi vet ikke nok om årsakene til økningen, men det skal vi undersøke meget grundig. I 2014 skal vi fortsette å bygge midtrekkverk og hogge trær langs vegene, men vi skal også gjennomføre målrettede og effektive kontroller, iverksette kampanjer som vi vet virker i forhold til de yngste og de eldste. I tillegg skal vi hente inn kunnskap fra våre venner i andre nordiske land, som også erfarer økte tall over drepte i trafikken i 2013, sier Terje Moe Gustavsen til Dagbladet.

På vakt Han er spesielt på vakt mot menn i alderen 30 til begynnelsen av 50 år.

- Dette er en gruppe som det er veldig vanskelig å fange opp. De oppfører seg som verdensmestre i trafikken, og kjører ofte fort og uten bilbelte. Noen av disse kjører også i ruspåvirket tilstand. Det kreves et bredt spekter med virkemidler for å få kontroll med dem. De skal ikke føle seg for trygge i 2014, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.

Avdelingsdirektør Guro Ranes i Statens vegvesen sier at det er forferdelig trist å se at antallet dødsulykker igjen stiger etter flere år med nedgang. Så langt i år viser foreløpige tall at 190 personer har omkommet i trafikken. Bare siden 20. desember har ni personer havnet på dødsstratistikken.

Til sammenlikning viser statistikkene at det i 2012 var 145 omkomne i trafikken. I  2011 var tallet 168.

Tre viktige årsaker Som avdelingsdirektør for trafikksikkerhet kan Guro Ranes peke på tre viktig årsaker til dødsulykker i trafikken i Norge.

- Fart, rus og manglende bruk av bilbelte er årsaker til mange av dødsulykkene. På dette området kan vi gjøre raske tiltak som å øke antallet kontroller og heve bøtene, samt drive enda mer atferdskampanjer, sier Guro Ranes.

Hun viser til at over 40 prosent av de som omkommer i trafikken ikke har brukt bilbelte, noe som utgjør en sterk kontrast til hva folk flest gjør. Undersøkelser viser at hele 95 prosent av bilførerne i Norge bruker bilbelte.

Fartskampanje - Vi vet at det har stor betydning å få satt ned farten på utsatte vegstrekninger. Ved å intensivere fartskontrollene kan vi klare å redusere antallet ulykker. I tillegg er det viktig å bygge kunnskap gjennom fartskampanjen vi har sammen med politiet.

Statens vegvesen gjør dybdeanalyser av alle dødsulykkene, men det er for tidlig å gi helt klare forklaringer til at antallet dødsulykker har økt i 2013. Veiene er blitt bedre og bilene er mer trafikksikre. Avdelingsdirektør Guro Ranes har likevel noen klare tendenser å vise til.

- Flere utforkjøringer - Vi har flere utforkjøringer i år enn i 2012, og vi har flere møteulykker. Våre tall viser at det er flere dødsulykker blant personer over 45 år enn tidligere, sier Guro Ranes.

I år er det også spesielt at vi har fått flere tilfeller der mer enn én person dør i samme trafikkulykke. Torsdag denne uka døde tre personer da to biler frontkolliderte på E39 i Våtedalen i Jølster i Sogn og Fjordane. Samme dag mistet to personer livet i en møteulykke på Fylkesvei 170 ved Heia i Fet i Romerike.

- Ulykker med flere omkomne kan skyldes at vi er flere personer i bilene i store høytider som jul- og nyttårshelgene. Vi skal i de samme juleselskapene eller gjøre de samme uteaktivitetene. Derfor kjører flere sammen, forklarer Guro Ranes.

Selv om antallet dødsulykker har økt i 2013 sammenliknet med de to foregående årene, så er antallet 190 døde det tredje laveste tallet over dødsulykker i løpet av et år siden slutten av 1950-tallet.

Utrykningsteam Politiske myndigheter har besluttet at trafikksikkerhetsarbeidet i Norge skal være basert på en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte og hardt skadde i vegtrafikken, den såkalt nullvisjonen. Statens vegvesen arbeider sammen med en rekke andre partnere om trafikksikkerhetstiltak og kampanjer mot trafikkulykker.

Norgeskartet over dødsulykker i trafikken i 2013 viser at ulykkene skjer over det meste av landet. De strekningene som tidligere har vært spesielt utsatte, er ikke nødvendigvis det etter at det er gjort utbedringer. Statens vegvesen har mange utrykningsteam som utarbeider rapporter med forslag til tiltak etter alle dødsulykker.

TILTAKSPLAN: Vegdirektør Terje Moe Gustavsen varsler en rekke tiltak i kampen for å få ned antallet dødsulykker i trafikken.
Foto: Frank Karlsen / Dagbladet
TILTAKSPLAN: Vegdirektør Terje Moe Gustavsen varsler en rekke tiltak i kampen for å få ned antallet dødsulykker i trafikken. Foto: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer