Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Statens havarikommisjon

Alarmerende funn om feil beltebruk

Advarer mot feil beltebruk. Feil bruk av bilbelte forårsaker flere alvorlige skader enn tidligere kjent.

BILBELTE: Å ikke bruke bilbeltet riktig, kan føre til alvorlige skader, ifølge Statens havarikommisjon. Illustrasjonsfoto: Shutterstock
BILBELTE: Å ikke bruke bilbeltet riktig, kan føre til alvorlige skader, ifølge Statens havarikommisjon. Illustrasjonsfoto: Shutterstock Vis mer

Selv om det er veldig mange nå som tar på seg bilbeltet når man skal ut på kjøretur, betyr ikke det nødvendigvis at man har tatt på seg beltet riktig.

Statens havarikommisjon advarer nå mot det de mener er feil beltebruk. De sier at det å ikke ha beltet plassert riktig mot kroppen i en eventuell kollisjon, kan føre til langt flere alvorlige skader, enn vi tidligere har visst.

HER GÅR DET GALT: Et barn faller ut av bilen da bakluka på bilen plutselig åpner seg. Bilen bak klarer ikke å stoppe, men selv om barnet blir overkjørt kommer det fra ulykken med mindre skader. Mindre enn en prosent av alle barn i Kina sitter i barnesete, og bare en av ti bruker bilbelte. Video: CNN. Vis mer

Både havarikommisjonen og Traumesenteret ved Oslo universitetssykehus Ullevål, ber nå folk være bevisste på hvordan de bruker bilbeltet sitt, for å bruke det riktig.

- Vi har undersøkt flere bilulykker hvor feil bruk av beltet har forverret passasjerskadene, sier Rolf Mellum, som er avdelingsdirektør for Veiavdelingen i Statens havarikommisjon for transport.

Han sier at den vanligste feilen er at den nedre delen av beltet ligger høyere opp på magen enn det egentlig skal, og at vi ikke er flinke nok til å etterstramme beltene.

- Når kollisjonen er et faktum, går beltet inn i den bløte delen av magen og forårsaker store skader, sier Mellum.

Sjekk lenger nede i saken for å se akkurat hvordan beltet skal sitte.

Trenger mer informasjon

Siden det er flere nå som bruker bilbelte, er risikoen for å bli alvorlig skadd i bilulykker og kollisjoner, redusert betydelig. Havarikommisjonen mener nå at man kan redusere dette enda mer, ved å gi folk informasjon om hvordan beltet skal sitte på kroppen.

Mellum sier de erfarer at folk ikke vet nok om hvordan de faktisk skal bruke bilbeltet sitt riktig.

Video originally published on dagbladet.no/dbtv.no on 07.08.2014 SIKKERHETSBELTET SOM VEKKER DEG: Vi kjenner til aktive sikkerhetsbelter fra før. Men dette gir begrepet en ny dimensjon. VIDEO: HARKEN Vis mer

- I de fleste nyere biler sier bilens varslingssystemer ifra dersom bilbeltet ikke er festet i låsen når du kjører, men det gis ingen tilbakemelding på om beltet sitter riktig plassert mot kroppen.

Han sier at en utfordring med dette, også er at man ikke får noe tilbakemelding på hvor viktig dette er før det er for seint, og man faktisk trenger beskyttelsen.

Bilbeltet skal, ifølge Mellum, ligge tett inntil kroppen. Så om du har på deg tykke klær, så må beltet ligge under disse, om man ikke tar av seg boblejakka eller strikkegenseren.

Så må man også sørge for at den nedre delen av beltet ligger helt nede over hoftene, samt at man etterstrammer beltet etter at man har tatt det på seg.

- Det er også viktig at den øvre delen av beltet ligger nærmest mulig halsen. Gjør den ikke det kan du risikere å skli ut av beltet ved en kollisjon. Sørg derfor for at bilbeltets høydejustering ikke er for lav, sier Mellum.

RIKTIG BELTEBRUK: Bilbeltet skal ligge langt nede på magen, over hoftene. Foto: Statens havarikommisjon
RIKTIG BELTEBRUK: Bilbeltet skal ligge langt nede på magen, over hoftene. Foto: Statens havarikommisjon Vis mer

Flere alvorlige skader

Ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå, er det færre og færre som har blitt drept i trafikken de siste ti åra. Dessverre har ikke tallene på hardt skadde hatt en like kraftig nedgang.

Statens havarikommisjon og Traumesenteret på Ullevål sykehus har gjort funn, som tyder på at deler av dette skadebildet kan skyldes såkalte traumatiske belteskader, forårsaket av feil beltebruk.

Tina Gaarder, professor ved avdeling for traumatologi ved Oslo universitetssykehus, sier at de i løpet av de siste 10 åra har sett et 40-talls skader der feil beltebruk har forårsaket store skader på bukveggen og indre organer.

Hun sier at det nok er høye mørketall, og at det ikke er nok å bare ha på seg bilbeltet, om man ikke setter det på riktig.

De ved Traumesenteret har behandlet et stort antall passasjerer som har blitt påført skader av feil beltebruk.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!