Ny studie:

Alarmerende funn

Bare et lite glass med juice eller brus kan øke risikoen for kreft, slår en ny observasjonsstudie fast. Norske ernæringseksperter er likevel skeptiske.

SUKKER: Juice inneholder som kjent en del fruktsukker og kan, ifølge en ny studie, gi økt risiko for overvekt og kreft. Foto:
SUKKER: Juice inneholder som kjent en del fruktsukker og kan, ifølge en ny studie, gi økt risiko for overvekt og kreft. Foto:Vis mer

At mye brus kan føre til overvekt og helseproblemer er ikke akkurat en hemmelighet - men nå slipper altså ikke frokostjuicen din unna heller.

Bare et lite glass med juice eller brus kan øke risikoen for kreft, ifølge en ny studie som ble publisert på onsdag.

Det er snakk om 18 prosent økning for kreft generelt og 22 prosent økning for brystkreft, slår studien fast som dermed finner en sammenheng med sukkerholdige drikkevarer og tidlig død.

Gjelder både brus og juice

Sukker har tidligere blitt koblet til hjertesykdommer og overvekt, men den ferske studien peker nå mot at et høyt inntak av sukkerholdige drikkevarer generelt også gir økt sjanse for kreft.

Studien finner nemlig at sammenhengen er like sterk med vanlig fruktjuice som med brus.

- Når drikkevarene ble delt inn en gruppe med 100 prosent fruktjuice og en gruppe med andre sukkerholdige drikkevarer, var det en sammenheng med inntaket av begge disse og kreft, slår studien fast.

Økt risiko selv med ren fruktjuice

Risikoen hos personer som drikker mye brus eller juice var overraskende nok også observert i studien selv om de drakk ren fruktjuice.

Dette er et område som vi absolutt trenger mer forskning på, uttaler Ian Johnson, ernæringsfysiolog ved Quadram Insitutitt for biovitenskap, overfor CNN.

En av forskerne bak studien, Mathilde Touvier, understreker at funnene gir ekstra vekt til tidligere forskning som viser at det er mange helsemessige gevinster ved å kutte ned på antall sukkerholdige drikker vi får i oss.

- Det vi ser er at det er spesielt sukkeret i disse drikkevarene som øker risikoen for kreft. Høyt sukkerinnhold er en risikofaktor, slår hun fast.

Touvier legger til at også andre tilleggsstoffer som vi blant annet finner i drikkevarer med karamellfarge kan spille en rolle i å øke risikoen for kreft.

- Kan fortsatt inkludere juice

Klinisk ernæringsfysiolog Anne Marie Skjølsvik understreker overfor Dagbladet at det generelt sett er lurt å unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags.

- Sukkerholdig drikke er en risikofaktor for vektøkning og fedme, som videre er en risikofaktor for blant annet kreft, slår hun fast.

POSITIV TIL JUICE: - Et glass juice kan inkluderes i kostholdet, mener klinisk ernæringsfysiolog Anne Marie Skjølsvik.
POSITIV TIL JUICE: - Et glass juice kan inkluderes i kostholdet, mener klinisk ernæringsfysiolog Anne Marie Skjølsvik. Vis mer

Det er likevel verdt å huske på, ifølge ernæringsfysiologen, at juice bidrar med noe vitaminer og mineraler fra frukten i tillegg.

- Sett i lys av studien, mener jeg at vi fortsatt kan inkludere ett glass juice i hverdagskostholdet. Vi nordmenn får fortsatt i oss for lite frukt, bær og grønnsaker i forhold til hva vi er anbefalt, sier Skjølsvik.

Ett glass juice, som tilsvarer 1,5 dl, kan nemlig inngå som en av fem om dagen - og da blir det også enklere å nå den anbefalte mengden.

LIME ELLER SITRON: Coca Cola Zero Lemon har fått en konkurrent, Pepsi Max Lime. Hva synes Norges Pepsi-kjære folk om den nye sitrusvarianten? Reporter: Lars O. Gulbrandsen / Video: Anna Näumann Vis mer

- Stor og god studie

Oluf Dimitri Røe, kreftforsker og overlege ved sykehuset Levanger, understreker overfor Dagbladet at den omtalte studien både er stor og god:

- Problemet med den er kort oppfølgingstid, maks ni år, men det er en klar sammenheng mellom forbruk av slike drikker og overvekt, som er en kjent risikofaktor for blant annet brystkreft, sier Røe.

Derfor er det, ifølge legen, en fordel å begrense inntaket av sukkerholdige drikker..

Selv om funnene i studien kan få flere alarmklokker til å gå, er det viktig å framheve at studien er basert på observasjon - og kan altså ikke vise en direkte årsakssammenheng.

Trenger mer forskning

Dette er en stor begrensning ved studien, ifølge forskerne som står bak den, da det er umuligå si om sammenhengen kommer av en spesiell drikkevare eller andre, skjulte helseproblemer ved deltakerne.

- Studien bidrar med interessante funn og nyere forskning bidrar alltid til et videre kunnskapsbilde, sier Skjølsvik og legger til at studiens hovedutfordring er at den bare er en observasjonsstudie.

- For å kunne konkludere bedre og endre anbefalinger må det derfor mer forskning til, slår hun fast.

Cathrine Bogen Heitmann, ernæringsrådgiver i Skien kommune, understreker overfor Dagbladet at man alltid skal være forsiktig med å trekke konklusjoner fra enkeltstudier - og at forskningen på denne sammenhengen har pekt i litt ulike retninger.

- Styrken ved studien er at den er gjort på en relativt stor populasjon. Det er likevel få av hvert enkelt krefttilfelle, og da blir det vanskelig å trekke statistiske sammenhenger, opplyser hun.

Fant ingen risiko med lettbrus

Forskningen fant heller ingen sammenheng mellom lettbrus og kreft. Forskerne bak studien mener at disse funnene burde tolkes med forsiktighet da deltakerne i studien drakk relativt lite av dette.

En studie fra i fjor viser at inntak av mer enn to av hvilken som helst drikkevare med kunstige søtningsstoffer har sammenheng med blodpropp, hjerteinfarkt og tidlig død blant kvinner over 50.

De sukkerfrie variantene skal likevel ikke gjøre deg tjukk, ifølge Folkehelseinstituttet:

- Noen alternative søtstoffer kan inneholde noen få kalorier, men i lettbrus er det som regel null kilokalorier siden det ofte brukes aspartam, uttalte Jøran Hjelmesæth, leder ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst.

- En voksen person kan drikke flere liter lettbrus daglig uten fare for helseskade, slo han fast.

SYRESKADE: Flere opplever syreskade, ifølge Smil Tannlegesenter. Dette kan være grunnen. Reporter: Cecilie Berg. Video: André Børke / Dagbladet Vis mer

Full kontroll på sukkerinnholdet

Hvis du tenker at det er på tide å legge om brus- og juicevanene litt etter dette, er det kanskje lurt å finne noe å erstatte favorittdrikken med.

Ifølge Skjølsvik, blir det litt lettere å bryte de gamle vanene hvis du sørger for å tilsette litt smak i vannet:

- Hvis man drikker mye brus er man ofte glad i drikke med litt smak. Man kan for eksempel drikke vann med litt spennende isbiter som man tilsetter frukt, bær eller grønnsaker, foreslår hun.

Dessuten er det mange som også synes at vann med kullsyre er et godt alternativ til brus, og det finnes i tillegg mange gode oppskrifter på hjemmelagde drikker som smoothier og iskaffe som er herlig drikke i sommervarmen.

- Hvis man lager drikkene selv har man også full kontroll på sukkerinnholdet, slår ernæringsfysiologen fast.