- Alarmerende

Kåre Willoch er rystet over mangelen på sikkerhetstiltak som har vist seg ved flere alvorlige ulykker i norsk samferdsel den siste tida. Han mener ett av problemene er at tilsynsmyndighet og virksomhet er underlagt samme departement.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- En får et habilitetsproblem når samferdselsministeren som skal sørge for at jernbanen lønner seg, samtidig skal ha ansvar for sikkerheten, sier Willoch. Han viser til at tidligere samferdselsminister Dag Jostein Fjærvoll innkalte Jernbanetilsynet til møte da tilsynet ikke ville godkjenne sikkerheten på de nye Signatur-togene som skulle settes inn på Sørlandsbanen. Dagen etter ble togene godkjent.

- Sikkerheten sviktet både ved Åsta- og Sleipner-ulykken. Jeg synes det er alarmerende at beredskapen for å forhindre ulykker er så dårlig, sier Willoch.

Han leder det regjeringsoppnevnte sårbarhetsutvalget som blant annet vurderer faren for og beredskapen ved ulykker og naturkatastrofer som kan ramme viktige samfunnsfunksjoner.

- Det er heller ikke tvil om at det er et generelt problem at det blir lagt mer og mer vekt på lønnsomhet. Da er det alltid en fristelse å fire på sikkerheten. Det betyr at en ikke kan stille slike krav uten samtidig å skjerpe tilsynet med sikkerheten. Her er ikke Norge kommet særlig langt, sier Kåre Willoch.

astrid.g.handeland@

dagbladet.no