REKORD: Med over 11.000 skriftlige klager, tips og spørsmål fikk Forbrukerombudet 32 prosent flere henvendelser i fjor enn året før. - Dette er rekord, konstaterer nestleder Bente Øverli hos Forbrukerombudet overfor NTB. 
Foto:Steinar Buholm/Dagbladet.
REKORD: Med over 11.000 skriftlige klager, tips og spørsmål fikk Forbrukerombudet 32 prosent flere henvendelser i fjor enn året før. - Dette er rekord, konstaterer nestleder Bente Øverli hos Forbrukerombudet overfor NTB. Foto:Steinar Buholm/Dagbladet.Vis mer

Aldri før har det kommet flere klager til Forbrukerombudet

Rekordår.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Med over 11.000 skriftlige klager, tips og spørsmål fikk Forbrukerombudet 32 prosent flere henvendelser i fjor enn året før.

 - Dette er rekord, konstaterer nestleder Bente Øverli hos Forbrukerombudet overfor NTB.

Men Øverli vil ikke være med på at nordmenn er blitt verre til å syte.

- Det er nok heller en kombinasjonen av litt vel kreative markedsføringsmetoder, mer bevisste forbrukere og enklere tilgang til å klage. At vi kan kontaktes via skjema på nett senker kanskje terskelen, sier nestlederen.

Telefonsalg topper Forbrukerombudet behandler tips og klager på ulovlig markedsføring og urimelige avtalevilkår. I fjor fikk de totalt 11.395 skriftlige klager, og telefonsalg toppet klagestatistikken. Antall klager her økte med 150 prosent, fra 1.037 i 2013 til 2.569 i 2014.

Hovedårsaken var det nettbaserte helsekostselskapet Uno Life.

- Svært mange fikk firesifrede pengekrav mot seg for noe de absolutt ikke hadde bestilt. Da klager man. Jeg har aldri opplevd noe lignende, vi hadde gråtende, fortvilte personer på telefonen, sier Øverli.

Uno Life ble etter innsats fra forbrukermyndighetene slått konkurs, men mange av kravene mot ufrivillige kunder står fremdeles.

- Saken fører til at vi aktivt vil prioritere slike saker, såkalte abonnementsfeller på internett og telefon, så ikke folk havner i samme situasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Drøye metoder Når klagene fordeles på bransjer, fører Uno Life-saken til at helsetjeneste- og sunnhetsprodukt-kategorien går av med en lite ærefull seier. Deretter følger spill, underholdning og konkurranser:

- Vi ser stadig nye metoder for å hanke inn kunder, særlig på sosiale medier. Typisk er at folk blir med på en konkurranse på nett, og så er de plutselig blitt abonnent på noe, sier Øverli.

Finansielle tjenester havner på fjerdeplass på klagetoppen, med nesten 50 prosent økning.

- Bak hver klager ligger det ofte svært mange andre som har reagert på det samme. Hvis vi i Forbrukerombudet griper inn tidlig nok kan vi unngå at nye fenomener og metoder sprer seg og i sin tur fører til masse klagesaker hos Forbrukerrådet, sier Øverli.

Et prioriteringsområde nå er at folk blir pådyttet kreditt, bankkort til barn og dyre tilleggsprodukter.

- Aggressiv markedsføring av forbrukslån ser vi mye av på sosiale medier og direkte i butikken når folk handler.

Resultater I noen bransjer er klagene færre enn før. Klager på sportskjeder er nesten halvert, etter at Forbrukerombudet de siste årene har slått ned på villedende markedsføring.

Omfattende tilsyn med TV- og strømmetjenester har også virket.

- Her ser vi en klar bedring. Aktørene er flinkere til å opplyse om bindingstid og totalpris i markedsføringen, slik loven krever, sier Øverli. (©NTB)