Aldri før har det kommet flere klager til Forbrukerombudet

Rekordår.

REKORD: Med over 11.000 skriftlige klager, tips og spørsmål fikk Forbrukerombudet 32 prosent flere henvendelser i fjor enn året før. - Dette er rekord, konstaterer nestleder Bente Øverli hos Forbrukerombudet overfor NTB. 
Foto:Steinar Buholm/Dagbladet.
REKORD: Med over 11.000 skriftlige klager, tips og spørsmål fikk Forbrukerombudet 32 prosent flere henvendelser i fjor enn året før. - Dette er rekord, konstaterer nestleder Bente Øverli hos Forbrukerombudet overfor NTB. Foto:Steinar Buholm/Dagbladet. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Med over 11.000 skriftlige klager, tips og spørsmål fikk Forbrukerombudet 32 prosent flere henvendelser i fjor enn året før.

 - Dette er rekord, konstaterer nestleder Bente Øverli hos Forbrukerombudet overfor NTB.

Men Øverli vil ikke være med på at nordmenn er blitt verre til å syte.

- Det er nok heller en kombinasjonen av litt vel kreative markedsføringsmetoder, mer bevisste forbrukere og enklere tilgang til å klage. At vi kan kontaktes via skjema på nett senker kanskje terskelen, sier nestlederen.

Telefonsalg topper Forbrukerombudet behandler tips og klager på ulovlig markedsføring og urimelige avtalevilkår. I fjor fikk de totalt 11.395 skriftlige klager, og telefonsalg toppet klagestatistikken. Antall klager her økte med 150 prosent, fra 1.037 i 2013 til 2.569 i 2014.

Hovedårsaken var det nettbaserte helsekostselskapet Uno Life.

- Svært mange fikk firesifrede pengekrav mot seg for noe de absolutt ikke hadde bestilt. Da klager man. Jeg har aldri opplevd noe lignende, vi hadde gråtende, fortvilte personer på telefonen, sier Øverli.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.