«Alex From Target» er en gåte

Ingen vet hvordan 16-åringen egentlig ble verdenskjent.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Søndag kveld ble det lagt ut et bilde av 16 år gamle Alex Christopher LaBeouf på Twitter.

Alex jobber i butikken Target i Texas i USA.

Nå er hashtaggen #AlexFromTarget brukt over 1,7 millioner ganger på Twitter.

- Gir ingen mening
«Men hvorfor ble han plutselig internettkjendis?», spør New York Times. «Var det et markedsføringsstunt utført av Target? Et stunt utført av noen ungdommer som kjedet seg? Eller var det absolutt ingenting?».

Avisen har snakket med Andrew Lih, journalistikkprofessor ved American University School of Communication. Han skjønner like lite.

- Alle prøver å få dette til å gi mening nå, men jeg kan ikke finne noen. Internett blir mer og mer som den lokale videregående skolen, hvor massene uforklarlig velger noe som ikke egentlig er så interesasnt, og gjør det populært, sier Lih til New York Times.

Selskap hevder de står bak Breakr, et nyoppstartet selskap, hevdet mandag at de stod bak den virale suksessen.

I et innlegg på Linkedin skriver Dil-Domine Jacobe Leonares, grunnlegger av Breakr, at selskapet står bak hashtaggen, og at de ønsket å se hvor mye makt «fangirls» har ved å få en ukjent, kjekk gutt til å bli en internettsensasjon.

«Breakr connects fans to their fandom», skriver selskapet på hjemmesidene sine.

Det er imidlertid uenighet om hvorvidt Breakrs uttalelse er sann eller ikke.

Stemmer ikke Thomas Baekdal, redaktør for nettmagasinet Baekdal.com, har spesialisert seg på forholdet mellom utgivere, merkevarer og folket.

Baekdal skriver i et innlegg at Breakrs historie ikke stemmer overens med det som faktisk har skjedd:

«Forrige måned, lenge før Breakr oppdaget det (bildet journ.anm.), hadde to jenter, Brooklyn og Alanna, en samtale om en søt gutt Alanna hadde sett i en lokale Target-butikken».

Baekdal skriver at bildet siden det har blitt plukket opp og delt. Bildet gikk imidlertid ikke viralt før denne uken.

Tidligere denne uken skrev Alex på Twitter at han aldri har hørt om selskapet.

Skjønte ingenting I går var han gjest på The Ellen DeGeneres Show.

- Manageren min viste meg bildet. Først trodde jeg det var falskt. En time senere kom flere jenter bort til meg i butikken og viste meg twitterprofilen min. Den hadde plutselig 5000 flere følgere, og jeg ble helt forvirret, sa Alex til DeGeneres i går.

Før bildet ble lagt ut på søndag hadde Alex 144 følgere. Nå har han over 600 000.

Også DeGeneres lurte på hvordan Alex fikk kjendisstatus. Under TV-showet spurte hun om han hadde noen spesielle talenter?

«Jeg er vel bare veldig god til å pakke matvarer», svarte Alex.