Alkoholreklame lovlig i Sverige

En svensk domstol har slått fast at de ikke kan forby alkoholreklame i svenske aviser og magasiner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Markedsdomstolen i Sverige har åpnet for at avisene kan trykke reklame for alkohol.

I 1997 trykket det svenske mat- og drikkemagasinet «Gourmet» alkoholreklame i en av utgivelsene sine. Det fikk forbrukerombudet i Sverige til å se rødt, og ombudsmannen stevnet magasinet for ulovlig å ha trykket annonsene.

I tingretten fikk «Gourmet» medhold, under henvisning til EUs lovverk om fri flyt av varer i EUs indre marked. Forbrukerombudet anket dommen, men i dag ble dommen fra tingretten stadfestet. Dommen setter med andre ord EUs lovgivning over svensk.

- Foruten at en dom går rakt mot et klart lovforbud, så befinner vi oss i en situasjon hvor vi har en lov som trolig er helt virkningsløs, sier Patrik Fallberg i det svenske reklameforbundet til Aftonbladet.

I kjølvannet dommen fra tingretten, kastet avisene Resumé, Moderna Tider og Svenska Dagbladet seg over alkoholannonsemarkedet. Avisene ble saksøkt av forbrukerombudet, men disse sakene står veldig dårlig etter dagens oppsiktsvekkende dom i Markedsdomstolen. Foreløpig hersker det full forvirring om hvordan det svenske forbudet mot alkoholreklame skal tolkes, og Riksdagen må nå på banen for å justere dagens lovverk.

- Det kan være tillatt å innføre alkoholannonser i dagspressen, men det kommer trolig til å bli krav til hvordan de kan se ut, sier Fallberg.

Økonomisk betyr dommen mye for dagspressen. Trolig dreier det seg om hundretalls millioner kroner i ekstra reklameinntekter for aviser og magasiner. Dommen åpner ikke for fjernsyns- og radioreklamer ennå, men etermediene har heller ikke forsøkt seg inn i dette markedet foreløpig.

LOV IGJEN: Dommen gjør det igjen lovlig å reklamere for alkohol i Sverige.