Allah i spissen for Hydro

Hydros nye logo betyr Allah i muslimske land. Tilfeldig, melder selskapet som satser tungt i Iran.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Hydros nye firmalogo er mistenkelig lik den arabiske stavelsen for Allah, melder Framtiden i våre henders organ NorWatch.

Logoen ble lansert 11. desember i fjor, og vakte begeistring i Hydros kontorer i Iran - som er et av hovedsatsingsområdene for selskapet, skriver NorWatch.

De var selv i iran på Hydros kontor under lanseringen. «på Hydro Zagros-kontoret i Teheran var stemningen god: Logistikkansvarlig Trond Erik Lie hadde funnet ut at seilene på båten i den nye Hydro-logoen betyr Allah lest med det arabiske alfabetet, som også brukes i det iranske skriftspråket, farsi.», skriver NorWatch.

Smiger

«Det er et vanskelig land å jobbe i, med byråkrati, kulturforskjeller og mye korrupsjon. Derfor er det nærliggende å spørre: Er det tilfeldig at seilbåtlogoen også er ordet Allah, eller er det et forsøk på å blidgjøre det iranske prestestyret?», spør NorWatch i artikkelen. De har testet logoen på Saki Rahman, talsperson for den venstreorienterte demokratiorganisasjonen The Union Of People's Fedaian Of Iran i Skandinavia. Han fikk ikke vite hva han skulle se etter.

- Jeg fikk sjokk da jeg så denne logoen. Jeg så med en gang hva det dreide seg om: Dette er i realiteten bare en forlengelse av Statoils smøring av iranske myndigheter, mente han.

Også Finn Thiesen, førsteamanuensis i iransk filologi ved institutt for østeuropeiske og orientalske studier ved Universitetet i Oslo, ble testet.

- Spørsmålet er om det er et vikingskip eller om det står Allah, ikke sant? Det skal veldig lite til at loddrette streker blir til Allah. - Hvis det ikke er tilfeldig, så er det veldig godt utført, sier han til NorWatch.

- Helt tilfeldig

Hydros kommunikasjonsdirektør Cecilie Ditlev-Simonsen sier til Dagbladet.no at likheten mellom den nye logoen og Allah er en ren tilfeldighet.

- Jeg har hørt snakk om dette. Men hvis noen mener at det står Allah, så kan jeg opplyse om at andre ser et smilende ansikt, mens noen ser et moderne skip. Jeg kan avvise at vår logo har noe med Allah å gjøre. Selvfølgelig, sier hun.

Ditlev-Simonsen sier at designeren, som var Gene Grossmann fra firmaet Siegel & Gale i New York, fikk i oppdrag å lage et mer moderne utrykk basert på Norsk Hydros gamle vikingskip.

- Noen vil si det er et moderne vikingskip eller en spinnaker - det utsråler dynamikk. Det er også blitt sagt at den runde utformingen symboliserer internasjonalitet - som i en globus, sier hun til Dagbladet.no.

- Neppe tilfeldig

Daglig leder Arild Hermstad i Framtiden i våre hender har liten tro på at logoens utforming er helt tilfeldig.

- Jeg regner med at et så stort multinasjonalt selskap har rutiner for å sjekke ut hvordan logen oppfattes i de landene de opererer i. Hvis logoens Allah-likhet er bevisst, så er det litt i overkant smart - og sleipt. Rett og slett frekt, sier han til Dagbladet.no.

- Dette er ikke tilfeldige streker laget på en ettermiddag. Det er dyrt å lage nye logoer, og jeg tror nok noen i Hydro må ha sett likheten - og fordelen ved å framstå som det islam-vennlige vestlige oljeselskapet, sier han.

TILFELDIG: Kommunikasjonsdirektør Cecilie Ditlev-Simonsen i Hydro mener logoens utforming - og likhet med ordet Allah - er helt tilfeldig.
KRITISK: Daglig leder Arild Hermstad i Framtiden i våre hender mener logo-utformingen neppe er tilfeldig - og derfor et sleipt framstøt fra Hydros side.
ALLAH: Hydros nye logo kan se ut som en stavelse av Allah.
SATSER: Hydro satser stort i Iran. Utenfor byen Ahwas, som ligger syd-Øst i Iran mot grensen til Irak, er Norsk Hydro med på et gass-prosjekt. Gassflammene lyser fra oljefeltene.
ORIGINAL: Slik kan også Allah staves.