KAN BLI SOLGT: Når nå SAS skal selge unna besittelser som ikke tilhører kjernevirksomheten, kan Widerøe være blant virksomhetene som blir lagt ut på markedet. Foto: ELIN HANSSON / DAGBLADET
KAN BLI SOLGT: Når nå SAS skal selge unna besittelser som ikke tilhører kjernevirksomheten, kan Widerøe være blant virksomhetene som blir lagt ut på markedet. Foto: ELIN HANSSON / DAGBLADETVis mer

- Alle de ansatte er klare for å kjøpe Widerøe fra SAS

Det blir en garantert suksess, sier pilot Ola Giæver.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Vi er et uslåelig team. Det er alltid suksess når ansatte tar over sin egen arbeidplass - se f.eks. på Veidekke, sier Ola Giæver til Dagbladet.

1 milliard Giæver har i 30 år vært pilot i Widerøe. Han står også i bresjen for gruppa av ansatte som ønsker å kjøpe sin egen arbeidsplass, som Nordlys meldte i forrige uke.

- Alle vil være med - og vi har finansieringen på plass, sier pilotveteranen - som selv er oppført med nærmere 17 millioner kroner i formue. Widerøe er prissatt til ca. 1 milliard kroner.

Giæver har stor tro på at et salg av Widerøe fra eieren SAS er nær forestående; moderselskapet, som sliter tungt økonomisk, presenterte i dag en omfattende spare- og innstrammingsplan som bl.a. omfatter salg av besittelser som ikke tilhører kjernevirksomheten.

SAS tror de kan spare 3 milliarder svenske kroner på å selge mer perifere virksomheter. Dette kan omfatte bakkeserviceselskapet SAS Ground Handling, bonusprogrammet Eurobonus - og Widerøe.

- Selger rubb og stubb Pilot Giæver er sikker på at arbeidsgiveren hans er blant virksomhetene som skal selges.

- De kommer til å selge rubb og stubb nå, sier han og viser til at det i årevis har dannet seg et økonomisk etterslep som SAS er nødt til å hente inn igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Giæver lover imidlertid at kundene vil merke lite til eierskiftet.

- Vi vil drive videre som før, og videreutvikle samarbeidet med SAS - som hittil har vært utmerket, sier han.

Piloten vil på nåværende tidspunkt ikke skissere opp hvordan han ser for seg den nye organisasjonsmodellen.

Frode Steen, professor og ekspert på luftfartsøkonomi ved Handelshøyskolen, tror imidlertid ikke det er noen god idé for SAS å kvitte seg med Widerøe.

- Selskapet er mer verdt for SAS dersom de har kontroll på det, enn hvis de selger det til en konkurrent, sier han til Dagbladet.

Tok aksjen av børsen Det brygget opp til dramatikk rundt SAS da de i morges tok egne aksjer av nordiske børser. Spekulasjonene gikk høyt om årsaken, men utpå formiddagen kunngjorde selskapet grunnen:

Aksjen ble tatt av etter seinere tids medieomtale av den økonomiske situasjonen, og for å «sikre en rettferdig handel». SAS presenterte så et preliminært (foreløpig) resultat for tredje kvartal i år, der de kan vise til kraftig økt inntjening i år sammenliknet med i fjor - resultatet er 568 millioner svenske kroner før skatt. Samtidig hadde de 9 prosents vekst i passasjerantallet.

Men SAS må altså gjennomføre den stramme innsparingsplanen dersom de skal vinne godvilje hos de skandinaviske regjeringene igjen; næringsminister Trond Giske har allerede besluttet å stoppe pengestrømmen til flyselskapet dersom de ikke begynner å tjene penger, de står overfor store låneforpliktelser, og nye regler for pensjonsbokføring truer med å spise opp hele egenkapitalen på 12 milliarder svenske kroner.

Det er uklart hvorfor SAS' resultat plutselig har vokst, men den svenske avisa Dagens industri mener å vite at selskapet har fått dempet presset for å innfri milliardlånene de har i svenske storbanker som Nordea og SEB - begge med indirekte eierforbindelser til SAS.

HAR KJØPEKRAFT: Pilot Ola Giæver er mangemillionær etter 30 års karriere i Widerøe. Nå ønsker han å lede et oppkjøp av egen arbeidsplass. Foto: PRIVAT
HAR KJØPEKRAFT: Pilot Ola Giæver er mangemillionær etter 30 års karriere i Widerøe. Nå ønsker han å lede et oppkjøp av egen arbeidsplass. Foto: PRIVAT Vis mer