OPPRØRT: Arbeidsminister Hanne Bjurstrøm ønsker å få orden på arbeidesforholdene blant ansatte i hotell-, renhold- og restaurant-bransjen. Foto: Nina Hansen / Dagbladet
OPPRØRT: Arbeidsminister Hanne Bjurstrøm ønsker å få orden på arbeidesforholdene blant ansatte i hotell-, renhold- og restaurant-bransjen. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

- Alle har et ansvar, også hotellgjestene

Arbeidsminister Hanne Bjurstrøm (Ap) er opprørt over nye avsløringer om uverdige forhold blant hotellansatte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet):-Vi skal gjøre tilsyn og kontrollere, men vi klarer ikke dette alene, sier arbeidsminister Hanne Bjurstrøm om arbeidsforholdene blant hotellansatte.

Hun etterlyser et større ansvar både fra hoteller som outsourcer renholdstjenester til eksterne selskaper, og fra den jevne forbruker.

- Når jeg legger meg i en hotellseng skal jeg vite at den er redd opp av en ansatt som har trygge og gode arbeidsforhold, i henhold til norsk lov. Det bør alle ha som utgangspunkt, sier hun.

24 rom om dagen
Utspillet kommer etter at Dagbladet denne uka skrev om nye avsløringer av kritikkverdige forhold blant hotellansatte. I en omfattende undersøkelse gjort blant 40 av 110 hotellarbeidsplasser i Oslo og Akershus, kom det fram at ansatte opplever diskriminering og trakassering, i tillegg til stor grad av utrygghet. 56 prosent av renholderne er blant annet redd for å miste jobben.

Det er ikke første gang Dagbladet har rettet fokus på problemet. I desember fortalte avisa om ISS-ansatte renholdere hos Radisson Blue Airport Hotel på Gardemoen som samlet sto fram og beskrev stort arbeidspress, stress og fortvilelse. Før fikk de bonus om de klarte mer enn 15-16 rom, nå vasket de 24 rom på en arbeidsdag.

Siden 2006 har rundt en tredjedel av hotellene i Oslo og Akershus outsourcet renholdsdriften.

- Store avvik
- Dårlige arbeidsforhold blant hotellansatte er noe jeg og regjeringen har vært opptatt av lenge. Arbeidstilsynet har siden 2010 utført 2100 tilsyn hos hotellnæringen, og funnet store avvik, forklarer Bjurstrøm.

En ny strategiplan hos tilsynet skal prioritere hotellnæringen spesielt.

Arbeidsministeren har særligt tro på at ordningen om regionale verneombud for hotell- restaurant- og renholdsbransjen som nå er under utarbeidelse.

Tiltaket skal settes igang i løpet av 2012.

-Høy utskiftning av personalet og få organiserte gjør at mange virksomheter mangler verneombud, derfor er regionalt verneombud så viktig.

En ordning med id-kort hvor det ikke blir lov for hoteller å kjøpe tjenester av ikke-godkjente virksomheter er også under utarbeidelse.

Forbrukeren må ta ansvar
Men de som driver hotellene kan gjøre langt mer, også nå, mener Bjustrøm.

- Hotellene må ta sitt ansvaret fullt ut og gå tilstrekkelig inn i forholdene. De kan ikke ha en naiv holdning til virksomhetene som leverer disse tjenestene. De må ta det alvorlig, sier hun.

- Så må vi som forbrukere også skjerpe oss. Vi må stille krav, og være tydelig på at denne sosiale dumpingen vil vi ikke ha.

- Når kan du og jeg være trygg på at alle renholdsarbeidere i Norge jobber under gode forhold?

- Jeg tor ikke vi får bukt med dette problemet over natta. Her må vi ha en kontinuerlig innsats på området, sier Bjurstrøm.