Full krangel om CO2-fond

Alle kjefter på regjeringen:
- Tror kun på å plage folk

Næringslivet har i tre år forsøkt å komme noen vei med regjeringen om etableringen av et CO2-fond. Nå gir de opp.

FÅR KJEFT: Klimaminister Ola Elvestuen (V) innser at det ikke blir noen avtale med næringslivet, som har trukket seg fra samarbeidet om et CO2-fond før forhandlingene er i gang. Her er Elvestuen sammen med streikende skoleelever utenfor Stortinget fredag.
Foto: Tom Hansen / NTB scanpix
FÅR KJEFT: Klimaminister Ola Elvestuen (V) innser at det ikke blir noen avtale med næringslivet, som har trukket seg fra samarbeidet om et CO2-fond før forhandlingene er i gang. Her er Elvestuen sammen med streikende skoleelever utenfor Stortinget fredag. Foto: Tom Hansen / NTB scanpixVis mer

NHO står sammen med 24 andre organisasjoner, som inkluderer LO og Zero, som nå bryter med regjeringen i forsøket på å få etablert et CO2-fond for transportsektoren i næringslivet. I tillegg til de 25 organisasjonene står en samlet opposisjon på Stortinget bak ønsket om et CO2-fond.

ALDRI FORHANDLINGER: NHO, LO, Zero og en rekke andre organisasjoner har i tre år jobbet for et CO2-fond. Det blir det ikke noe av.
ALDRI FORHANDLINGER: NHO, LO, Zero og en rekke andre organisasjoner har i tre år jobbet for et CO2-fond. Det blir det ikke noe av. Vis mer

Målet til organisasjonene har vært å bruke NOx-fondet som modell, der bedriftene i stedet for å betale NOx-avgift til statskassen har betalt inn til et fond. Fondet blir så brukt til å subsidiere omlegging som sørger for at utslippene går ned.

Men noe CO2-fond blir det ikke. I stedet styrker regjeringen Enova. Pengene fra CO2-avgiften beholder regjeringen over statsbudsjettet.

- Vi har i tre år jobbet med å etablere et CO2-fond for næringstransport. Vi er 25 organisasjoner som står sammen om dette. Bakteppet er regjeringens egne klima-ambisjoner, som sier at vi skal halvere CO2-utslippene fra transport innen 2030. Det er ikke lenge til. Uten et CO2-fond blir dette svært vanskelig - på grensen til det urealistiske, sier avdelingsdirektør Per Øyvind Langeland i næringspolitisk avdeling i NHO til Dagbladet.

NHO er både forundret og skuffet over at flere års sonderinger ender uten resultater. De har ikke en gang kommet til forhandlingsbordet.

- På NHOs årskonferanse i 2017 inviterte Erna Solberg fra scenen til et samarbeid for en slik løsning. Så har vi jobbet i rykk og napp siden den gang med i stor grad konstruktive samtaler. Men har ikke kommet til forhandlinger om den operative utformingen. Vi har hatt to vidt forskjellige utgangspunkt, sier Langeland.

- Vi er lei oss og skuffet. Dette er egentlig en gavepakke til regjeringen når det gjelder realiseringen av deres egne mål. Vi venter spent på hvilke initiativ klimaministeren vil ta overfor næringslivet nå, sier Langeland.

- Hvorfor tror du ikke regjeringen vil gå inn for dette?

- Det er nok et mer riktig spørsmål å stille Ola Elvestuen eller noen andre i regjeringen. Vi har hatt god backing i Stortinget, både blant opposisjonen og regjeringspartiene. Vårt inntrykk er at det er vanskelig for Finansdepartementet at avgiften ikke lenger skal gå inn til staten, sier Langeland.

FRIDAYS FOR FUTURE: Klima- og miljøminister Ola Elvestuen er på demonstrasjonen for klimaspørsmålet. Video: Bjørge Dahle Johansen / Dagbladet Vis mer

Regjeringen styrker Enova

Klimaministeren er Ola Elvestuen fra Venstre. Han slår fast at det blir et CO2-fond. Bare ikke et fond slik næringslivet hadde sett for seg.

- Vi skal ha et CO2-fond. Det har vært uenighet om hvordan det skal organiseres, og vi ønsker et godt samarbeid med næringsorganisasjonene framover. Vi har allerede bevilget en halv milliard via Enova inn mot transportnæringene allerede i år. Det er ingen tvil om at vi fra regjeringens side vil satse på å få ned utslippene fra tungtransport og transportsektoren framover. Vi har også lagt inn økte midler for å få til dette, og skal nå målene om å få ned utslippene fra transportsektoren med 50 prosent innen 2030, sier Elvestuen til Dagbladet.

- Du kaller det et CO2-fond. Men blir ikke det feil å kalle en styrking av Enova for et CO2-fond?

- Det er CO2-fond som har vært diskusjonen. Så har vi hatt to ulike innretninger på hvordan vi skal etablere det. Nå får vi en avklaring, og det blir en støtteordning inn under Enova. Så får vi se på hva vi skal kalle det. Formålet er det samme, det er å få teknologiutvikling og redusere utslippene. Den gulroten forsterker vi nå i betydelig grad.

- NHO mener dere har gått glipp av en historisk mulighet til å oppfylle klimamålene?

- Det tar jeg som en utfordring. Nå må vi få på plass en god ordning med Enova, sier Elvestuen.

«FRIDAYS FOR FUTURE»: Flere tusen skoleungdommer møtte opp foran Stortinget mot det de mener er en uforsvalig klimapolitikk. Video: Bjørge Dahle Johansen / Dagbladet Vis mer

- Fiskal avgift

NHO rister på hodet av at en styrking av Enova vil være nok til å få ned utslippene tilstrekkelig til at regjeringens klimaambisjoner oppfylles.

Næringstransporten står ifølge NHO for to tredeler av utslippene innenfor transportsektoren. Mens man i privatmarkedet har momsfritak og fritak for engangsavgift for elbiler, mener næringslivet at de ikke blir tilgodesett med tilsvarende støtteordninger.

I regjeringsplattformen står det også at CO2-avgiften skal opp med fem prosent i året framover, noe som vil svekke konkurransekraften til næringslivet. De pengene skulle bedriftene gjerne fått tilbake til tiltak.

- Bryter ikke dette med prinsippet om at forurenser betaler? Næringslivet får pengene tilbake for utslippene sine, mot at de riktignok skal redusere dem?

- Det er ikke slik at man ikke skal betale. Man betaler til fondet i stedet for staten. Hele utgangspunktet for en CO2-avgift er man skal redusere utslippene, det vil fondet bidra til. CO2-avgiften var ikke ment å være en fiskal avgift, men å bidra til å realisere ambisjonene politikerne sier de skal nå, svarer NHOs Langeland.

Sp: - Plager folk og næringsliv

Senterpartiet hadde landsmøte i helgen og leder av næringskomiteen på Stortinget Geir Pollestad (Sp) har følgende å si om bruddet mellom næringslivet og regjeringen:

- Jeg forstår godt at næringslivet ikke gidder mer. Det virker som om regjeringen har allergi mot positive klimatiltak og kun tror på tiltak som plager folk og næringsliv, sier Pollestad.

Og legger til at Senterpartiet er sterkt kritiske til at regjeringen ikke leverer på dette området.

- Et CO2-fond ville både gitt utslippskutt og næringsutvikling. Når regjeringen peker på Enova som alternativ så er det ikke en gang en halvgod løsning. Poenget med et fond er at næringslivet som betaler avgift selv får styre pengene til tiltak for å redusere utslipp fra sine transporter, sier Pollestad.