Forskjellsbehandling: I Unicefs sosiale eksperiment, ser man hvordan et lite barn behandles i forskjellige antrekk. Langt flere stopper for den penest kledde jenta. Video: Unicef Vis mer

Alle kommer bort for å ta vare på Anano (6). Men når de kler henne opp i filler er det en annen historie

- ... alle sa at jeg skulle gå vekk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I en rykende fersk video har Unicef Georgia gjennomført et sosialt eksperiment. Under emneknaggen #fightunfair, eller #bekjempurettferdighet, har de eksperimentert med hvordan folk i det offentlige rom forholder seg til seks år gamle Anano.

Anano er barneskuespiller, og de begynner sekvensen med å plassere henne på gata. Hun har på seg rene og pene klær, og en rekke personer kommer bort for å spørre hvem hun er, hvor hun kommer fra og om hun har det bra.

Deretter gjør de et skifte. De legger på sminke som gjør at hun ser skitten ut i ansiktet, og trekker på henne utslitte klær. I videoen blir hun stående mutters alene uten at noen kommer bort.

- Gjorde meg trist

De flytter så eksperimentet innendørs på en restaurant. I de rene klærne får Anano vandre fritt mellom bordene, hun får sette seg ned flere steder og blir godt ivaretatt.

Etter at hun igjen har gjennomgått forvandlingen, er holdningen en helt annen. Folk klamrer seg fast til veskene sine, og en mann ber servitøren om å fjerne jenta.

Anano stormer gråtene ut av lokalet, og Unicef melder så at hun ble så opprørt at de måtte avbryte eksperimentet.

ANANO: Det var stor forskjell i hvordan menneskene behandlet Anano. Foto: Unicef Georgia
ANANO: Det var stor forskjell i hvordan menneskene behandlet Anano. Foto: Unicef Georgia Vis mer

- Fordi ansiktet mitt var dekket av sot og klærne mine skitne. Det gjorde meg trist. Jeg vet ikke ... alle sa at jeg skulle gå vekk, sier hun selv.

«Se for deg hvordan det føles for millioner av barn som blir dyttet til side hver eneste dag. Forandringen starter når du velger å bry deg» , skriver Unicef.

Gutten som fryser

Konseptet bak videoen er ikke noe nytt. For litt over to år siden hadde SOS Barnebyer en liknende kampanje med «Gutten som fryser».

Youtube-videoen er i skrivende stund sett over 20 millioner ganger, og hovedrolleinnehaveren Johannes, som da var elleve år gammel, ble en verdensstjerne over natta.

Synne Rønning, informasjonssjef i SOS Barnebyer, sa til Dagbladet at både Johannes og familien er samfunnsengasjerte, og at de gledelig stilte opp for en god sak.

- Han er engasjert, og han kommer fra en engasjert familie. De har flere fadderskap fra før, så de har uttrykt at de syntes det var ålreit å bidra til å spre budskapet, sa hun.

TESTET: SOS-barnebyer har testet det norske folks barmhjertighet ved å plassere en liten gutt på en busstasjon alene og jakkeløs. Videoen har fått stor oppmerksomhet og spredt seg utenfor norske grenser etter den kom ut. Video: SOSbarnebyer Vis mer