Illustrasjonsfoto: MORTEN HOLM / SCANPIX
Illustrasjonsfoto: MORTEN HOLM / SCANPIXVis mer

Alle norske flyselskaper rammet av bestillingsfeil

Gjelder i hele Skandinavia.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

• SISTE: Sas og Norwegian melder i 19.20-tida at feilen er funnet, og at systemet er på vei opp igjen.

- Vi forventer at det går noe sakte i begynnelsen, det er store datamengder. Men vi forventer at bestillingssystemet vil være i full drift igjen i løpet av kvelden, sier Sas' informasjonssjef Knut Morten Johansen til Dagbladet.

--------------------------------------------

(Dagbladet): Kunder som i ettermiddag forsøker å bestille billetter via f.eks. Sas eller Norwegians hjemmesider, møter stengte dører når bestillingen skal bekreftes. Det skyldes massive tekniske problemer hos bookingtjenesten Amadeus.

«Akkurat nå går det ikke å bestille reiser, men vi håper det er løst så snart som mulig. Vennligst prøv igjen om litt,» skriver Sas på sine hjemmesider.

Tilsvarende ordlyd finner kundene hos Norwegian.

- Rammer svært mange - Dette er beklagelig, og vi håper feilen blir rettet opp i snart. Problemet rammer svært mange kunder, sier Åsa Larsson, presse- og informasjonssjef i Norwegian, til Dagbladet.

- Dette rammer alle oss som er koblet til Amadeus - oss, Norwegian, KLM, Lufthansa, for å nevne noen. I tillegg kommer en rekke reisebyråer og reiseportaler, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i Sas, til Dagbladet.

Han forteller at Amadeus er nødvendig for at bestillinger hos de tilknyttede selskapene skal kunne bli bekreftet - og nå lar det seg altså ikke gjøre.

- De har vært nede siden 15-tida, og jobber på spreng med å finne og løse problemet. Foreløpig vet de ikke hva som er galt, sier Johansen.

Han understreker at Amadeus ellers er ansett for å være et driftssikkert system.

- Sjekk i morgen Ifølge Norwegians presse- og informasjonssjef Larsson vil et fåtall kunder få bekreftet bestillingen via SMS eller e-post. Men hvor mange det dreier seg om, vites ikke.

- Vi råder alle til å sjekke profilen sin igjen i morgen, for å sjekke om bestillingen er bekreftet. Dersom kunden har mottatt reisedokumenter, er reisen korrekt registert, sier hun til Dagbladet.

Amadeus opplyser på sin blogg at «noen flyselskaper» opplever problemer med tjenesten, og at de beklager det inntrufne, samtidig som de feilsøker. Selskapet lover videre å oppdatere bloggen for løpende informasjon.

I et nytt blogginnlegg postet klokka 18.00 melder Amadeus at de «holder på med gjenoppretting etter det tidligere problemet».

Dagbladet følger saken.