Enkleste vei : Pingviner eller helsejuice. Airspeed leter alltid etter den billigste fraktmetoden. Foto: Finansavisen
Enkleste vei : Pingviner eller helsejuice. Airspeed leter alltid etter den billigste fraktmetoden. Foto: FinansavisenVis mer

Alle norske transportkonkurrenter er borte - «pingvinfrakteren» står igjen

Petter Fausko har holdt ut i spedisjonsbransjen i over 30 år og omsetter for drøyt 100 millioner kroner i året. Nå er det frakt av pingviner som skaper hodebryet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): - Transport er bare kjedelig. For andre folk, altså. For oss som driver med det, er det kjempegøy, sier Petter Fausko og blir avbrutt av en telefon. Den handler om transport av fire pingviner til Sør-Korea.

- Vi sier stort sett ja til alt, men dette må jeg tenke litt på. Hva hvis det går galt og pingvinene dør? Dette er en bransje hvor mye skjer raskt og man må stadig finne alternative løsninger. Alt kan løses, men jeg kan skrive en hel bok om episoder hvor ikke alt har gått etter planen, innrømmer Fausko.

- Behov for å ta raske avgjørelser Han begynte i transportbransjen i 1979, en bransje som passet ham godt fordi alt går fort og det er behov for å ta raske avgjørelser. Det skulle gå fire år før han, sammen med en kamerat, startet Airsped.

- Vi var to personer som satt på Lysaker. Alle konkurrentene våre var på Fornebu, men det hadde jeg ikke råd til, mimrer gründeren.

Løftet kom i 1998. Da åpnet hovedflyplassen på Gardermoen, og Fausko kjøpte et kombinasjonsbygg med lager på Jessheim. For ni år siden vokste Airsped ut av lokalene, og Fausko var igjen på kjøperen. Denne gangen en 17 mål stor tomt på Gardermoen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Så sto jeg der da og kikket ut på endeløse kvadratmeter som var mine og tenkte: hva gjør jeg nå? Men det var jo bare å begynne å bygge. Fjorten måneder senere sto et splitter nytt spedisjonssenter ferdig med 5.500 kvadratmeter lager og 650 kvadratmeter med kontor. I dag teller staben 32 og omsetningen har ligget jevnt på rundt 108 millioner kroner de siste årene. Resultatgraden har variert mellom 3 og 11.

På marginen - Det er små marginer i denne bransjen, så det gjelder å ta ut litt marginer på alt vi driver med. Generelt er det mest å hente på pakking og sending ut fra lageret, sier speditøren som passerer pallevis med hjemmeelektronikk fra en utenlandsk produsent.

- De var en større kunde tidligere. Nå går nesten alt til Expert og Elkjøp. For oss er det jo bedre butikk når det blir leveranser på så mange adresser som mulig, fortsetter han og hilser på en gjeng finske ishockeyspillere som pakker og sender ut slankepulver og helsejuicer som skal forebygge og kurere det meste.

- 3.000 nordmenn kjøper disse juicene hver måned. Det er jo helt vilt!

Fausko har ikke bare en utfordring med dagens pingvinforespørsel. Han har store konkurrenter som kjemper i det samme spedisjonsmarkedet. Og til info: en speditør eier ingen transportmidler selv. De leier kapasitet av transportører og fungerer som meglere som syr samme tjenestene.

- Vår utfordring er å finne vår plass i dette markedet. Vi har snart holdt på i 33 år og er en av få norskeide flyspeditører. Alle de norske jeg konkurrerte med da jeg startet, er borte.

Storaktører I dag heter de fem store aktørene i verden FedEx, UPS, TNT, DB Schenker og DHL. De slåss om ekspressmarkedet, men har også beveget seg inn på de større fraktoppdragene til Airsped.

- Vi kjøper tjenester fra blant andre DHL, TNT, SAS, Lufthansa, Singapore Airline og Postnord. Vi har et agentnettverk over hele verden, men utfordringen er at vi i prinsippet selger mye av det samme som mange av de andre gjør. Våre konkurransefortrinn er pris og service.

For eksempel kan det koste 1.000 kroner med et kurerselskap å sende en maskindel på fire kilo fra Singapore til Gardermoen, men hvis Airsped skal ta oppdraget, er det mulig prisen blir mer enn dobbelt så høy i dette tilfellet.

Merker oljenedturen - Men hvis vekten på det som skal fraktes er 150 kilo, kan vi kanskje gjøre det billigere. Og hvis sendingen på 150 kilo ikke skal fra Singapore, men for eksempel Frankfurt, er det mulig at bil er et bedre alternativ. Det handler hele tiden om å finne de mest effektive løsningene.

Inneværende år regner Fausko med en nedgang i omsetningen på 5 prosent, men med samme bunnlinje som i fjor, fordi han hele tiden har fokus på kostnader.

- I perioden 2000-2008 gikk alt av seg selv, så flatet det ut. Denne gangen tror jeg det blir enda vanskeligere. De fleste av våre kunder har redusert omsetningen, og da blir det mindre frakt. Når for eksempel oljeselskapene setter store prosjekter på hold, gir dette ringvirkninger for både underleverandørene og oss, forklarer gründeren.

- Men du...disse pingvinene...hvordan har du tenkt å løse det?
 
- Akkurat nå aner jeg ikke. De kan jo ikke være så store, for de veier bare 15 kilo. Og de skal ha en temperatur på mellom 7 og 12 grader under frakten.

- Er dette noe man bare vet når man har holdt på med frakt i over 30 år?

Petter Fausko svarer med å smile fra øre til øre. Uten å si et ord.

Flere nyheter: Søndagens aksjetips Hegnar: - Flyktningstrømmen må stoppes Gjorde kjempesalg på luksusboliger