EFFEKTIV TRENING: Intervalltrening i motbakker er en populær og effektiv øvelse for alle som ønsker å bygge en skikkelig motor. Foto: NTB Scanpix
EFFEKTIV TRENING: Intervalltrening i motbakker er en populær og effektiv øvelse for alle som ønsker å bygge en skikkelig motor. Foto: NTB ScanpixVis mer

- Alle som løper intervaller i motbakke får valuta for innsatsen. Det er enormt effektivt

Få økter forbrenner mer enn motbakkeintervaller.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vil du bli sterkere og på samme tid øke oksygenopptaket er intervall i motbakke tingen.

Emil Mikael Weberg Gundersen, tidligere landslagsskiløper, i dag landslagstrener og sponsortrener i Norges Skiforbund gir deg de beste tipsene om hvorfor og hvordan du bør trene i motbakke.

LANGRENNSTRENER: Emil Mikael Weberg Gundersen er trener i Norges Skiforbund og har selv flere år bak seg som landslagsskiløper. Foto: Norges Skiforbund Vis mer

- Intervaller i motbakke utfordrer oss til å skape all fremdrift selv. Desto brattere bakker, desto hardere må vi jobbe mot gravitasjonskraften. Å forflytte seg raskt oppover setter krav til både oksygenopptak, muskulær styrke og en god teknisk tilnærming, forteller han.

Dagbladet Pluss – de beste historiene

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn