Alltid konflikt

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • I SAS er det alltid en konflikt i gang. Er det ikke de ansatte i Norge, er det de ansatte i Sverige eller Danmark som aksjonerer. Ifølge VG har SAS Norge hatt 17 konflikter på ni år, altså to pr. år. Fra 1990 til i dag har det vært mellom 90 og 100 ville streiker i Danmark. Streikerisikoen er i virkeligheten latent året rundt.
  • I sommer har tusenvis av reisende avlyst reiser med SAS fordi danske SAS-ansatte la ned arbeidet. I Norge er det de service-ansatte på bakken som nekter å arbeide overtid. Dette har ikke gitt dramatiske følger så langt, men de store bedriftene og viktige forretningskundene begynner å røre på seg. Særlig nå som Gardermoen har gitt andre flyselskaper anledning til å fly i konkurranse med SAS, er det mulig for forretningskunder å velge andre.
  • De mange konfliktene har selvsagt ulike årsaker, men problemene henger i sterk grad sammen med selskapets organisasjon og eierform. Fordi det er delt mellom tre land, blir det uhorvelig mange fagforeninger å forholde seg til for ledelsen. Strukturen i selskapet er det imidlertid ikke gitt å gjøre noe med på kort sikt. Det er derfor en utfordring til så vel de ansatte som ledelsen å få sanert antallet fagforeninger og tariffområder.
  • Den aktuelle konflikten i Norge skyldes imidlertid at SAS-ledelsen utreder mulighetene for å overlate passasjerhåndteringen til samarbeidspartneren Lufthansas spesialselskap for slike oppgaver, GlobeGround. SAS er på leting etter mulige innsparingsmåter, og dette er én. Bakgrunnen for dette er den økte konkurransen som den liberaliserte lufttrafikken har skapt grunnlag for.
  • Vi tror de ansatte i SAS nå må ta inn over seg at vilkårene for flyselskapet er dramatisk endret. De kan ikke glatt avvise alle forslag til rasjonaliseringer som kommer fra ledelsen. På den annen side er det også en utfordring til ledelsen å få de ansatte med seg på endringer i organisasjonsform og arbeidsforhold. Det som imidlertid er helt klart, er at kundene i det lange løp vil svikte et selskap som ikke leverer den varen det lover. Da kan den situasjonen oppstå at det verken er noe SAS for de ansatte eller for passasjerene.