ULYKKESFLYET: Inge Arnesen i Statens Havarikommisjon ved Spitfire-flyet som står i en hangar på flyplassen på Tynset. Foto: Harald Vingelsgaard
ULYKKESFLYET: Inge Arnesen i Statens Havarikommisjon ved Spitfire-flyet som står i en hangar på flyplassen på Tynset. Foto: Harald VingelsgaardVis mer

- Alt fungerte som det skulle inntil landing

Flyhavarikommisjonen er i full gang med å finne ut årsaken til dødsulykken på Tynset.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| TYNSET / OSLO (Dagbladet): - Vi har sett på video av innflygningen rett før ulykka, og alt fungerer som det skal til landing, sier havariinspektør Inge Arnesen til Dagbladet.

Spitfireflyet fra 1945 skar ut i en kornåker etter landinding og gikk rundt med nesa først og slo over. Pilot Bertil Gerhardt omkom.

- Det er for tidlig å gi noe svar på årsaken til ulykka. Gjennom all informasjon vi skaffer oss, forsøker vi å forstå hva som skjedde. Da ulykken inntraff var det fint flyvær og tørr gressbane på flyplassen, etter det vi har funnet ut, sier Arnesen.

- Hjulene fungerte Dagbladet har fått tilgang til bilder av ulykkesflyet fra 25. juli i år. Bildene viser at det venstre hjulet ikke var trukket opp.

Havariinspektør Arnesen sier at det ikke var noe galt med hjulene på flyet under ulykken.

- Det er farlig å si at man er 100 prosent sikker, men jeg er så sikker som jeg kan bli på at hjulene fungerte. Vi snudde flyet ved hjelp av en kran og det rullet helt fint bort til hangaren der vi gjør våre undersøkelser.

Avholdt flyger Havarikommisjonen arbeider nå med å kartlegge alle forhold rundt ulykka. De har målt opp distansen fra stedet hvor flyet landet og til stedet der flyet skal ha bråstoppet, vippet rundt og havnet i kornåkeren som ligger tett inntil sørlige del av flystripa.

Skadene på flyet er ikke særlig omfattende etter dødsulykka.

- Da flyet gikk rundt ble propellen ødelagt, halefinnen ble trykket flat og skroget fikk noen bulkskader. Glassdekselet over førersetet ble knust. Understellet på flyet virker i tilsynelatende god stand, sier Arnesen.

Pilot Bertil Gerhardt som omkom var en av Skandinavias mest erfarne, med tusenvis av timer i lufta. Han fløy Spitfire i en rekke stevner i Sverige og Norge, veteranflymiljøet er nå i sorg.