Alt gikk galt på Sleipner

BERGEN/STAVANGER (Dagbladet): Foreløpige avhør av mannskapet og informasjon Dagbladet har fått fra passasjerer om bord og andre involverte i arbeidet etter ulykken, gir samlet en historie om hva som skjedde da «Sleipner» gikk ned ved Ryvarden fyr i Bømlafjorden forrige fredag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bergensavisen (BA) skriver at styrmannen og kapteinen har erkjent å ha manøvrert visuelt, det vil si uten navigasjonsutstyret GPS - og muligens ved hjelp av gyrokompass. Men hurtigbåten kom ut av kurs. GPS ble bare brukt som tilleggsinformasjon.

Bergens Tidende (BT) skriver at mannskapet aldri så skjæret Bloksen på radar. Årsaken til det skal være kraftige regnbyger og høye bølger. Videre må de ha gått glipp av de røde signalene fra fyrene på Ryvarden og Haaskru.

Kristine Fjelland (19) fra Halsnøy: - Båten hadde nettopp forlatt Haugesund, og jeg satt bak i røykesalongen sammen med noen venner. Plutselig kom det et brak og en voldsom risting i båten. Først fikk vi ikke vite hva som hadde skjedd, men etter hvert fikk vi vite over høyttaleranlegget at det hadde skjedd ei ulykke og at vi måtte ta på oss redningsvestene. (Høyttalerne virket i røykesalongen, ikke i den store salongen. Red. anm.) Helikopter var på vei.

Mannskapet skal ha forklart at strømmen gikk, og alt ble mørkt. De så ingenting og hadde problemer med å finne døra ned fra brua.

«Vi har gått på et skjær. Det er panikk her. Jeg er livredd.» Dette var alt Vibeke Berge Hansen (31) hørte fra kjæresten om bord før telefonforbindelsen ble brutt.

De første minuttene konsentrerte mannskapet seg om tre oppgaver. Kaptein Sverre Hagland tok seg av VHF-senderen for å få kontakt med Rogaland Radio. Senderen ble holdt i live med batterier, og det ble mulig å gi posisjon og be om assistanse.

Ann Kristin Dalseg (28) fra Trondheim: - Etter en stund kjente vi sterk diesellukt. Lyset forsvant, og høyttaleranlegget sluttet å virke. Vi snakket om hvem som kunne svømme, og holdt oss sammen i små klynger.

Overstyrmannen jobbet med nødpeilesenderne for å trekke til seg andre skip i området.

Maskinsjefen gikk ut på dekk for å sjekke skader ettersom båten hadde fått slagside. Da han skulle se etter skader på skroget, ble han skylt over bord. Han ble liggende lenge i sjøen, men hadde overlevelsesdrakt på seg og ble reddet.

Einar Eikeland (19) fra Porsvik: - Jeg befant meg oppe og gikk ned, der var det full panikk. Tre- fire jenter sto og skreik. Da jeg ba dem gå opp, forsøkte de å ta med seg veskene sine, vi måtte bare rive bagasjen fra dem og få dem opp.

Matros Leif Larsen skal ha tatt av seg sin egen overlevelsesdrakt og gitt den til en eldre kvinnelig passasjer. Larsen er fremdeles savnet. Også en kvinnelig servicearbeider mistet livet.

Det gikk opptil 50 minutter fra «Sleipner» grunnstøtte til den gikk ned. Den tida skal ha fortont seg som sekunder for mannskapet. Flottørsensorene i skrogtankene skulle automatisk ha gitt signaler til brua om at det rant vann inn i skroget, men signalene uteble også etter at nødaggregatet omsider slo seg på. Instrumentene virket ikke.

Mannskapet oppdaget at høyttalerne var døde i den store passasjersalongen og at «Sleipner»s tre redningsflåter ikke løste seg ut. Da gikk to av mannskapene rolig rundt til passasjerene og ba dem ta på seg redningsvestene.

Kim Haugsdal (17) fra Husnes: - Det gikk så fort da båten begynte å synke. Det regnet folk da akterenden reiste seg før båten forsvant i bølgene. Vi så hjelpen var på vei og holdt motet oppe med allsang.

«Nå går vi ned», var det siste Rogaland Radio hørte fra brua på «Sleipner».

Sølvi Litleskaret (37) fra Bergen: - Vi måtte klare oss selv. Jeg kjente ikke kulden før jeg ble heist opp i helikopteret.

I dag vet vi at 16 mennesker omkom. Tre av dem er fremdeles ikke funnet.

Christian Hamre (28): - En av de to hadde ikke fått på seg redningsvesten. Han hang på oss ei stund. Plutselig ropte ei jente: «Han drar meg ned.» Vi måtte ta bort mannens hender, vi mistet ham av syne.

I går besluttet den oppnevnte undersøkelseskommisjonen å tre inn i sjøforklaringens sted. Det vil si at det ikke blir noen sjøforklaring I stedet vil hele den fem mann sterke kommisjonen komme til Stord mandag og tirsdag for å avhøre de av mannskapene som klarer å forklare seg om det dramatiske forliset.

Alle som blir innkalt til dette åpne kommisjonsmøtet har frammøteplikt, forklaringsplikt og må forklare seg under ansvar.

Kapteinen og styrmannen er så hardt rammet av de sterke opplevelsene, at de trolig ikke møter. Kapteinen har iallfall meddelt at han vil levere legeerklæring om at han må utebli.

Kommisjonens leder, lagmann Arild O. Eidesen: - Kommisjonen har et sterkt håp om at alle som er blitt innkalt, vil komme for å bli avhørt så snart som mulig. Det vil være viktig for oss i kommisjonen og dem selv. Det må være en fordel for de involverte å kunne legge dette bak seg. For øvrig vil vi vurdere å kalle inn passasjerer som vitner, men etter hvert skal alle som har informasjoner om ulykken bli avhørt av oss.

Kommisjonen vil komme til Stord allerede søndag for å ha sitt første fellesmøte.

Sølvi Litleskaret (37) ble heist opp i helikopter.
Kristine Fjelland (19) satt i røykesalongen da hurtigbåten grunnstøtte.