Alt sprekker for NSB

NSB frykter nå at akslene på Signatur-togene er underdimensjonert etter at en tredje sprekk er oppdaget på et nytt Signatur-tog. Dersom det er tilfelle, er det duket for krig mellom NSB og byggefirmaet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I verste fall må samtlige aksler og boggier på de tolv togsettene byttes ut, en utgift i multimillionklassen.

I tillegg koster det NSB mange millioner daglig å ha togene stående parkert. Dette er en utgift NSB trolig ikke vil akseptere dersom det viser seg at togene er feilkonstruert.

Tre akselsprekker

Sprekken som ble oppdaget fredag kveld, er 17 centimeter lang, og har tydelig utviklet seg meget raskt. Den kunne vært kimen til en ny togkatastrofe.

- Det er ingen tvil om at dette er alvorlig, sier driftsdirektør Tom Ingulstad i NSB.

For det blir nå stilt spørsmål ved en rekke problematiske forhold rundt Signatur-togene.

  • Akslene er laget i høyfast stål. Det tåler støt bedre, men sprekker langt raskere enn vanlig seigt stål som er brukt i eldre tog.

  • De tre sprekkene er oppdaget i samme område på drivakslene, i et meget utilgjengelig parti inntil hjulet. Dette området sto ikke på ADtranz' opprinnelige vedlikeholdsprogram. Det betyr at ingen ville ha oppdaget sprekkene i vanlige kontroller.

- Noen har sagt at det er umulig å kjøre krengetog i Norge, men det tror jeg ikke på i det hele tatt, sier Ingulstad.

- Jeg kan ikke utelukke at NSB har forårsaket skadene selv, men veldig mye tyder i retning av at dette er en systematisk feil i produksjonen av togene.

Krise på krise

- Det er for tidlig å si om ADtranz har underdimensjonert akslene, men det er helt sikkert at NSB ikke vil akseptere utgifter med å bytte aksler, dersom det viser seg at konstruktøren har underdimensjonert dem, sier Tom Ingulstad.

NSB har fått en krisestart på sommersesongen: Hundrevis av innstilte avganger, stor mangel på lokførere og Signatur-tog i milliardklassen ute av drift skaper publikumsstorm og katastrofesvikt i inntektene.

I neste uke er det ventet opptil 600 nye innstilte avganger. Etter det som har fortont seg som et «annus horribilis» for NSB, er starten på sommeren den verst tenkelige.

- Krisestart er fornavnet. Dette er en meget alvorlig situasjon, og markedsmessig er det nærmest katastrofalt. Det er for tidlig å si noe om de økonomiske konsekvensene. Nå vil vi først og fremst forvisse oss om at hurtigtogene er trygge å kjøre, sier kommunikasjonsdirektør Nita Kapoor i NSB.

- Med alle problemene og ulykkene i det siste har vi full forståelse for at folk mister tillit til oss, og lurer på om det er trygt å reise med tog. Men statistikken viser at jernbanen er det tryggeste framkomstmiddel du kan velge, sier Kapoor.

- Utilgivelig

Tekniske problemer er bare én av NSBs hodepiner. Bedriften har heller ikke maktet å planlegge ferieavviklingen for lokførerne. Resultatet er hundre innstilte avganger hver dag.

- Dette er ikke bare pinlig, men utilgivelig. Det skyldes rett og slett dårlig planlegging, innrømmer Nita Kapoor.

For å bøte på lokførermangelen har NSB innkalt folk fra ferie, innstilt kurs og hentet inn pensjonister.

Og mens NSB fortviler, raser publikum:

- Det har blitt en del sure telefoner etter at vi innførte sommerrutene en uke før planlagt og kuttet 110 daglige avganger, sier informasjonssjef i NSB langdistanse Arvid Bårdstu.