Alt sprekker for NSB

NSB frykter nå at akslene på Signatur-togene er underdimensjonert etter at en tredje sprekk er oppdaget på et nytt Signatur-tog. Dersom det er tilfelle, er det duket for krig mellom NSB og byggefirmaet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

I verste fall må samtlige aksler og boggier på de tolv togsettene byttes ut, en utgift i multimillionklassen.

I tillegg koster det NSB mange millioner daglig å ha togene stående parkert. Dette er en utgift NSB trolig ikke vil akseptere dersom det viser seg at togene er feilkonstruert.

Tre akselsprekker

Sprekken som ble oppdaget fredag kveld, er 17 centimeter lang, og har tydelig utviklet seg meget raskt. Den kunne vært kimen til en ny togkatastrofe.

- Det er ingen tvil om at dette er alvorlig, sier driftsdirektør Tom Ingulstad i NSB.

For det blir nå stilt spørsmål ved en rekke problematiske forhold rundt Signatur-togene.

  • Akslene er laget i høyfast stål. Det tåler støt bedre, men sprekker langt raskere enn vanlig seigt stål som er brukt i eldre tog.

  • De tre sprekkene er oppdaget i samme område på drivakslene, i et meget utilgjengelig parti inntil hjulet. Dette området sto ikke på ADtranz' opprinnelige vedlikeholdsprogram. Det betyr at ingen ville ha oppdaget sprekkene i vanlige kontroller.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer