REAGERER : Informasjonsdirektør i Datatilsynet, Ove Skåra, mener tabben der Altinn sendte en rekke brukere inne på selvangivelsen til Oslo-mannen Kenneth, er krenkende. Foto: SCANPIX
REAGERER : Informasjonsdirektør i Datatilsynet, Ove Skåra, mener tabben der Altinn sendte en rekke brukere inne på selvangivelsen til Oslo-mannen Kenneth, er krenkende. Foto: SCANPIXVis mer

Altinn-Kenneth har kontaktet advokat etter personvern-brøler

Datatilsynet: Dette er alvorlig og dypt krenkende.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Altinn har opplevd problemer knyttet til selvangivelse-tjenesten gjennom hele tirsdagen. Allerede tidlig i dag møtte flere på Altinns venteplakat på siden, som følge av stor pågang.

Deretter møtte tjenesten på et problem som medførte at Altinn var nede i over en time.

Litt etter 18.00 i ettermiddag meldte kommunikasjonsdirektør i Brønnøysundregisteret at Altinn var oppe og gikk som vanlig igjen.

Kort etter dette igjen ble imidlertid en kjempeskandale oppdaget, da det viste seg at utallige personer fikk tilgang til selvangivelsen og brukerprofilen til Kenneth (36), og Altinn ble stengt umiddelbart.

Kontaktet advokat Nå har mannen som ble blottlagt på Altinn valgt å kontakte advokat.

- Jeg er i kontakt med advokaten i selskapet jeg jobber i, ettersom det også lå informasjon som har tilknytning til selskapet i profilen, sier den ordknappe mannen, som ikke legger skjul på at han misilker hendelsen, til Dagbladet.

Han liker ikke oppstyret som har kommet i etterkant av brøleren, og ønsker ikke å kommentere saken ytterligere.

- Krenkende Informasjonsdirektør i Datatilsynet Ove Skåra legger ikke skjul på at at brøleren er alvorlig.

- Dette er alvorlig og dypt krenkende for den som rammes. Det skaper usikkerhet og Altinn må ta denne saken på alvor og beklage eventuelle problemer den eller de har fått, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig påpeker han at Altinn har handlet rett da de la ned nettsiden så snart de oppdaget feilen.

- Etter det jeg har forstått har de reagert raskt, og det er bra. De har tatt ned nettstedet og det er viktig at de gjør dette, fram til de er trygge på omfanget av dette, og at sikkerheten er god nok.

Han belager seg nå på å motta en avviksmelding fra Altinn.

- Vi kommer til å få en vurdering fra dem med en forklaring på hvorfor dette har skjedd. Deretter vil vi vurdere konsekvensene av dette. Hvis det bare er denne ene personens økonomiske opplysninger som har blitt eksponert, vil jeg ikke regne med at det blir noen konsekvens, sier han.

Krisemøte i Brønnøysund Kommunikasjonsdirektør i Brønnøysundregisteret, Mette Siri Brønmo, omtaler det hele som svært alvorlig.

- Dette er en svært alvorlig situasjon som vi nå prøver å få oversikt over. Slike sikkerhetshendelser skal ikke forekomme. Noen opplever å komme seg inn som en annen bruker enn seg selv, noe som har ført til at vi stenger løsningen. Dette kan ikke fortsette, sier Brønmo.

Hun forteller at det nå holdes hektisk møtevirksomhet hos Brønnøysundregistrene.

- Nå er alle på plass, og våre leverandører jobber på spreng med løsningen. Vi jobber med å finne ut av omfanget, og analyserer situasjonen. Vi vet ennå ikke hvor feilen er, og i hvor stor grad personen har blitt eksponert, altså hvor mange personer som har fått tilgang på andre profiler, sier Mette Siri Brønmo.

I dialog Hun bekrefter videre at de har vært i dialog med Kenneth.

- Vi har vært i kontakt med ham, og vil holde ham løpende oppdatert. Det er veldig viktig å ivareta ham, og vi vil finne ut hva som har hendt slik at han kan føle seg trygg og vite om omfanget av saken, sier Brønmo.

 HER GÅR DET GALT : Dette synet møtte mange nordmenn som forsøkte å logge seg inn på Altinn tidligere i kveld. Bildet er av profilen til Oslo-mannen Kenneth. Foto: SKJERMDUMP / TIPSER
HER GÅR DET GALT : Dette synet møtte mange nordmenn som forsøkte å logge seg inn på Altinn tidligere i kveld. Bildet er av profilen til Oslo-mannen Kenneth. Foto: SKJERMDUMP / TIPSER Vis mer