Altinn slaktes i hemmelig rapport

Kvaliteten på tester har vært for dårlig i alle faser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det Norske Veritas (DNV) har utarbeidet en teknisk rapport om Altinn ll-løsningen på oppdrag fra Næringsdepartementet, skriver Teknisk Ukeblad.

Altinn ll er den store satsningen innen statens utvikling av elektronisk forvaltning. I rapporten kommer det frem at ting kan ha gått litt for fort, at testmetodene ikke har vært gode nok og at det er en risiko for at løsningen ikke kan bygges ut til å takle tjeneste- og trafikkøkningen.

Det er flere ting DNV peker på i sin rapport. Blant annet er kvaliteten på tester for dårlig i alle faser.

Det settes også spørsmålstegn ved nåværende kompetanse og de forberedelser som er gjort til å forvalte et så komplekst system som Altinn ll-plattformen.

Ikke første gang
Det er heller ikke ukjent at det kan oppstå kø i Altinn-systemet. I fjor var det store problemer med å komme seg inn på portalen i forbindelse med selvangivelsen.

I rapporten om det nye Altinn-systemet får også kapasiteten kritikk.

- Det er begrensninger og flaskehalser i arkitekturen som kan gi risiko for at systemet ikke er tilfredsstillende skalerbart for fremtidig volum, heter det i rapporten.

Flere av Dagbladets lesere har tirsdag hatt problemer med å komme seg inn på Altinn.

- Det er ikke identifisert planer for hvordan den forventede volumøkning i datamengde og økt trafikk skal håndteres i forhold til batch, backup, deploy og andre faktorer som kan påvirke tilgjengelighet ved høyt volum, står det i rapporten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kritisk
Kommunikasjonsdirektør i DNV, Aage Enghaug, vil ikke kommentere rapporten, men uttaler seg på generelt grunnlag.

- Generelt tror vi grundige og uavhengige analyser kan gi viktige bidrag og kan skape økt forståelse for kompleksiteten i for eksempel store datasystemer og installasjoner, sier Enghaug til Dagbladet.

Enghaug mener det er viktig at Altinn fungerer optimalt.

- Systemet bidrar til en effektivitet og en servicegrad som brukere vet å sette pris på.  I dette tilfelle representerer Altinn en viktig og kritisk del av en samfunnsmessig infrastruktur som mange er avhengige av, sier han.

Næringsdepartementet har ikke hatt mulighet til å svare på Dagbladets henvendelser.

PROBLEMER: Det var store problemer i forbindelse med Altinn i fjor. Da fikk mange denne meldingen. FOTO: Skjermdump
PROBLEMER: Det var store problemer i forbindelse med Altinn i fjor. Da fikk mange denne meldingen. FOTO: Skjermdump Vis mer