Alvorlig feil på SAS-motorer

Alvorlige feil er oppdaget på SAS' mest moderne fly, Boeing 737-600.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Dette har absolutt ikke påvirket flysikkerheten, sier tekniske sjef Lennart Appel i SAS. Det er oppdaget brudd på turbinbladene i fire jetmotorer.

I dag er 32 fly av mellomdistansetypen Boeing 737-600 i drift. Ordren til en verdi av mange milliarder kroner er den største i det skandinaviske flyselskapets historie.

For å imøtekomme stadig hardere miljøkrav, valgte SAS en nyutviklet type motor som lages av selskapet CFM, som amerikanske General Electrics og franske Snecma står bak.

Det første bruddet i et turbinblad ble oppdaget 28. april i fjor. CFM har funnet ut at feilen oppstår når det såkalte effektuttaket for motoren minsker, for eksempel ved landing. Bladene kan da «stresses» slik at de brekker.

Inntil videre avleser SAS-personalet vibrasjoner med spesielle måleinstrumenter før hver start. På grunn av dette godkjenner det mellomstatlige kontrollorganet Skandinavisk tilsynskontor fortsatt flyging med Boeing 737-600.

NTB/TT

MOTOR-FEIL: Tilsammen 55 Boeng 767-600 har SAS bestilt. Nå er det oppdaget feil i jetmotorene.