Alvorlig feil på Widerøe-fly

Ett av Widerøes Dash 8-fly har samme feil som flyet som måtte nødlande i Danmark søndag 9. september.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det var en hydraulisk aksling i en Dash 8-maskin til SAS som sviktet under nødlandingen i Ålborg. Nå har også Widerøe funnet rust i akslingen på minst ett av sine fly, som er av samme type som det som nødlandet i Ålborg.

Widerøe har fire fly av typen Dash 8 Q400. Fredag kontrollerte Luftfartstilsynet ett av flyene i Bodø.

- Svært alvorlig

Luftfartsdirektøren sier til NRK at han ser svært alvorlig på at det har kommet rust på landingsunderstellet. Det forutsettes at delene skal holde hele tidssyklusen som er satt for slike deler.

-Dette er ekstraordinært, sier luftfartsdirektør Heine Richardsen.

Widerøe får likevel skryt av Luftfartstilsynet for at de handlet så raskt og satte flyene på bakken da feilen på samme type fly, eid av SAS, ble kjent.

- Widerøe satte flyene på bakken for å være sikre på at man hadde oversikt over flyene de flyr, sier Richardsen til NRK.

Ingen dramatikk

KUNNE GÅTT HELT GALT: Det er trolig bare flaks som gjorde at det ikke var et norsk Widerøe-fly som først ble rammet av den alvorlige feilen som førte til en dramatisk nødlanding i Danmark denne uka. FOTO: GORM KALLESTAD/SCANPIX
KUNNE GÅTT HELT GALT: Det er trolig bare flaks som gjorde at det ikke var et norsk Widerøe-fly som først ble rammet av den alvorlige feilen som førte til en dramatisk nødlanding i Danmark denne uka. FOTO: GORM KALLESTAD/SCANPIX Vis mer

Direktør i Widerøe, Per Arne Watle, understreker at det ikke har vært noe dramatikk, selv om alle flyene nå står på bakken.

- Vi har valgt å gjøre det, fordi vi fant tilløp til rust. Ikke mye, men nok til at vi ikke ønsket å fly med noen av flyene. Nå kommer vi til å skifte ut samtlige deler, sier Watle og fortsetter:

- Disse flyene har et omfattende vedlikeholdsprogram. Våre rutiner er forsvarlige så de vil vi fortsatt holde på.

Widerøe-direktøren mener det er grunn til å reagere på produsentens vedlikeholdsprogrammer og inspeksjonsintervallene.

- Vi hadde ikke oppdaget dette selv, fordi 15.000 landinger er ikke hyppig nok inspeksjonsintervall. På den annen side kan man si at det er et eksempel på at flysikkerhetsarbeidet virker, ved at det nå rettes på og blir brakt i orden.

Det kan ta tid før Widerøe kan sende disse flyene i lufta igjen, fordi det tar lang tid å produsere delene som trengs for å erstatte de skadde akslingene.

(NTB)