Alvorlig nestenulykke på Gardermoen

Fly av denne typen har vært involvert i usedvanlig mange ulykker under avgang i vinterforhold, konkluderer Havarikommisjonen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Statens Havarikommisjon for Transport la i dag fram en rapport om en alvorlig nestenulykke på Gardermoen i februar 2008.

Like etter avgang steilet flyet, eller «mistet løftet på vingen,» som Havarikommisjonen selv omtaler hendelsen.

- Flyet steilet i veldig lav høyde, umiddelbart etter at det lettet. Det var nære på at det gikk galt, sier Edith Irgens, som er Havarikommisjonens undersøkelsesleder i denne saken.
- I tidligere tilfeller da dette har skjedd, har flyet slått vingen i bakken, havnet på rygg og som regel tatt fyr, legger hun til.

Forurensning Hun forteller at denne typen uhell er svært sjeldne, og skyldes en kombisjon av flere ting.

- Blant annet kan det være forurensning på vingen i form av snø eller is som gir dette utslaget, sier Irgens til Dagbladet.

Flyet, som var et Bombardier CL-600-2B19, OY-RJC, gjenvant kontrollen etter at det såkalte steilebeskyttelsessystemet aktiverte, og fløy som planlagt til København.

Det var ingen passasjerer på bord på flyet. Hendelsen ble rapportert inn med en gang flyet ankom København.

Flere nestenulykker I sin rapport skriver Havarikommisjonen at fly av denne typen har vært involvert i usedvanlig mange ulykker under avgang i vinterforhold.

- På denne flytypen har vi sett flere lignende uhell. Slik vi ser det er sikkerhetsmarginene er for små for denne typen fly i vinterforhold. Konklusjonen vår er derfor at enten må flyet endres teknisk, eller så må det legges strengere restriksjoner på bruk av flyet i vinterforhold, sier Irgens.

Ifølge Irgens finnes det omkring 1000 fly av typen Bombardier CL-600-2B19. I Norge er svært få i bruk i dag, antakelig bare et par, anslår hun.