DÅRLIG SKRUDD SAMMEN: 
Fagfolk advarer mot flatpakkede billigsykler.
Foto: SCANPIX
DÅRLIG SKRUDD SAMMEN: Fagfolk advarer mot flatpakkede billigsykler. Foto: SCANPIXVis mer

- Alvorlige feil på bremser og dårlige komponenter

Fagfolk advarer mot livsfarlige billigsykler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||Fagfolk advarer mot flatpakkede billigsykler.
De kan være livsfarlige.
Svake billigkomponenter og feilmonterte bremser er bare noe av problemet.

For noen år siden gjennomførte Sykkelmagasinet en test av billigsykler og fikk sjokk.

En av modellene var rett og slett livsfarlig og ble trukket fra markedet.

Nå vil de sjekke tilstanden på nytt.

- I april gjennomfører vi en ny undersøkelse av billigsykler for å se hvordan det står til i dag. Situasjonen har nok bedret seg generelt de seneste år, men det er fortsatt på sin plass å advare mot en altfor god billighandel. Den kan fort bli dyrekjøpt, sier redaktør Fritjof Iversen til NTB.

Dårlige barnesykler

Også fagkonsulent Svein Fagervold i Syklistenes fagforbund kommer med en generell advarsel mot kjøp av flatpakket sykkel fra ukyndige forhandlere.

- Det kan være vanskelig å få montert sykkelen på en forsvarlig måte. Særlig viktig er det å handle barnesykler av fagfolk. Her er det ofte mye billig og dårlig, viser en undersøkelse vi har foretatt av sykler for aldersgruppen to-fem år. Ikke alle sykler var forskriftsmessig utstyrt, for eksempel med to bremser som virker uavhengig av hverandre. Og det er alvorlig, sier Svein Fagervold til NTB.

- Kompetente fagfolk gir trygghet.

I ukene fremover tar mange fram sin kjære tohjuling, men også handelsstanden har grunn til å gni seg i hendene: Ifølge fagfolkene har sykkelinteressen tatt seg så mye opp de siste fire-fem årene at mange har både to, tre og fire sykler, hver til sitt bruk.

Alvorlige feil

Da kan det være greit å ha undersøkelsen fra 2004 i bakhodet før nyanskaffelse.

Den avdekket foruroligende mange feil og mangler.

Her er noen av dem, og ifølge sykkelredaktøren vil nok mange av manglene fortsatt gå igjen:

• Brems montert på feil side. Bremser du hardt med bakbremsen, så stopper forhjulet.

• Mangelfullt lys (ikke påbudt på dagtid), refleks, varselbjelle.

• Gir som ikke fungerer. Sete som løsner.

• Dekk av tilnærmet hardplast - svekket gripeevne.

• Høy vekt. Svake komponenter.

- Med fare for å foregripe vårens undersøkelse, er jeg redd for at situasjonen på mange måter ikke har forandret seg vesentlig til det bedre. Fortsatt vil vi finne alvorlige feil på bremser og bremsesystemer og det er også ofte svake og dårlige komponenter og hjul på billigsyklene, sier redaktøren i Sykkelmagasinet.

Velg fagfolk

Hans klare oppfordring: Skal du kjøpe sykkel, velg en autorisert, profesjonell sykkelforhandler.

Dropp en flatpakket billigvariant fra et varehus uten fagfolk.

- Da får du skikkelig garanti og ikke minst, sykkelen er sammensatt på en profesjonell måte. Du får også kyndig hjelp til montering og justering. Det siste er ikke minst viktig.

Iversen påpeker at det selges «vanvittig mange sykler» i Norge i dag.

Det er derfor også et marked for billigsykler.

De siste ti årene er det årlig omsatt mellom 290 000 og 320 000 sykler.

I fjor ble det solgt i overkant av 300 000 sykler.

- Det skyldes nok at prisene naturlig har gått ned fordi produksjonen er overført til lavkostland, særlig i Østen. Men det selges også en god del «billige» sykler av mindre god kvalitet. Det medfører mye bruk og kast, sier redaktøren i Sykkelmagasinet til NTB.