- Amatører bak Munch-ranet

Leif A. Lier kritiserer Oslo kommune for dårlig sikkerhet, men tror mulighetene for oppklaring er gode.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er uforståelig og utilgivelig at Oslo kommune ikke har sikret kunstverkene i Munch-museet bedre etter det som skjedde i Nasjonalgalleriet for ti år siden.

Det sier privatetterforsker Leif A. Lier som ledet etterforskningen da «Skrik» ble stjålet fra Nasjonalgalleriet i 1994.

- Det er på høy tid at Oslo kommune starter å tenke sikkerhet. Samfunnet har ikke utviklet seg slik at behovet for sikkerhet er blitt mindre de siste ti årene, sier Lier.

Han føler seg imidlertid trygg på at politiet vil oppklare saken, men frykter at maleriene kan bli skadet i mellomtiden.

Lite profesjonelt

- Etter min vurdering er dette ranet utført lite profesjonelt. Ikke visste ransmennene hvor bildene hang, og heller ikke at de var festet med vaier. I tillegg har de strødd spor etter seg oppover hele Trondheimsveien inntil de forlot fluktbilen uten å tenne på den, sier Lier.

Han mener det er sannsynlig at ransmennene allerede befinner seg i politiets arkiver og tror mulighetene for en rask oppklaring er svært gode.

- Det vrimler av tekniske spor og øyenvitner. Dette er ikke folk fra samme ransmiljø som dem vi så i aksjon i Stavanger, sier den garvede politietterforskeren.

Uklart motiv

På spørsmål om hvorfor noen stjeler et maleri som ikke lar seg selge og som det ikke er noe forsikringsselskap som vil betale dusør for, sier Lier at det ikke nødvendigvis ligger noen gjennomtenkt strategi bak ranet av maleriene.

- Vi så forrige gang hvordan det dukket opp folk med kjøpstilbud for maleriene for på en eller annen måte å sikre seg en slump penger. At vi til slutt fikk tak i bildet, skyldtes at vi brukte angivelige kjøpere med millioner i sedler mens det i virkeligheten var agenter fra Scotland Yard.

Noen vil betale

- Tyvene kan ganske enkelt ha regnet med at dette er verdigjenstander som noen vil betale for. Vi snakker ikke da om de summene kunstverkene har i markedet, men om et utbytte ransmennene kan være fornøyd med, sier Lier.

Han minner om at dusøren for «Skrik» i 1994 ble satt til 500.000 kroner.

- Det var ikke nok, men da vi benyttet politifolk «under cover» som mulige kjøpere, måtte vi vise fram noen millioner i sedler før vi fikk napp.

Det var imidlertid aldri tale om så mye som fem millioner kroner for et bilde som nå anslås til det 100-dobbelte i verdi, sier Lier.

(NTB)

LITE PROFESJONELT: Privatetterforsker Leif A. Lier tror amatører står bak ranet av Munch-museet i formiddag.