- Ambulanse er ikke gratis taxi

I London må ambulansetjenesten gå ut og informere byens borgere om at misbruk av nødnummeret kan føre til tap av liv. Som eksempel viser de til kvinnen som ville ha ambulanse fordi mannen ikke ville lytte til henne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I en undersøkelse i regi av Londons ambulansetjenester (LAS) har et overraskende stort antall svart at de er villige til å misbruke nødhjelpsordningen. Hele førti prosent av de som deltok i undersøkelsen er villige til å ringe nødnummeret framfor å ringe sitt lokale helsetilbud.

Ifølge LAS synes mange å tro at ambulansetjenesten er et gratis taxitilbud. De viser blant annet til en kvinne som ringte etter ambulanse fordi hun hadde tannverk. Kvinnen hadde trukket ei tann tre uker tidligere, melder BBC.

Av undersøkelsen går det også fram at mange tror at å ankomme et sykehus i ambulanse vil gjøre at de rykker fremst i behandlingskøen.

Info-kampanje

Disse ringte etter ambulanse i London:

  • Mann som følte seg dårlig etter å pillet seg i nesa, dyppet fingeren i syltetøy og slikket det i seg.
  • Mann som hadde mistet nøklene sine.
  • Mann utenfor McDonalds som hadde vondt i foten, men måtte komme seg hjem.
  • 20 år gammel mann hadde revet av seg fingernegl.
  • Kvinnen hvis mann ikke ville lytte.
  • 40 år gammel kvinne med tannverk etter å ha trukket tann - tre uker i forveien.
  • Kvinne som ved et uhell hadde sniffet deodorant, men som likevel følte seg frisk.
  • Mann som ville vite hvor en ambulanse hadde plukket ham opp samme morgen. Han kunne nemlig ikke huske det fordi han var full.
  • Mann som kuttet seg i tåa da han klippet tåneglene.

Amulansetjenesten mener det store antallet tulletelefoner og useriøse forespørsler kan gjøre at mennesker i reell nød ikke slipper gjennom på telefonlinja, og i verste fall at liv kan gå tapt. LAS slår derfor alarm, og setter i gang en storstilt kampanje som skal informere folk om viktigheten av å henvende seg til rette instans i tilfelle medisinske behov.

Gjennom plakater og radioannonser skal Londons innbyggere læres opp til å kun bruke nødnummeret i det de tror er en nødsituasjon. Ifølge LAS må folk bli flinkere til å tenke gjennom ulike alternativ på forhånd.

- Det er innlysende at noen av de som ringer oss ikke nødvendigvis trenger ambulanse, men er ute etter å få råd. Disse oppringningene opptar likevel linjene, og ka n hindre andre i å komme gjennom, sier sjefen for ambulansetjenesten i London, Peter Bradley.

- Vi kjenner problemet

Også i Norge kjenner ambulansetjenesten godt til problemet med tulletelefoner og forespørsler som ikke kan kalles nødvendige. Men ved Akutt Medisinsk Kommunikasjonssentral (AMK) i Oslo avviser man at problemet er så stort at folk i nød risikerer å ikke komme gjennom.

- Nei, selv om vi kjenner godt til problematikken er ikke problemet på langt nær så stort her, sier seksjonsleder Rune Larsen til Dagbladet.no. - Og vi har som utgangspunkt at det er innringeren som bestemmer om det er nød eller ikke. Vi vil ikke at noen skal bli redde for å ringe nødnummeret fordi de ikke tror det er alvorlig nok.

Norske ambulansetjenester har imidlertid merket flere henvendelser fra folk ikke vet hvor de skal henvende seg etter at fastlegeordningen ble innført.

Rune Larsen presiserer også at nødhjelpsordningen er annerledes i Norge enn i mange andre land. Her finnes det tre ulike nødnummer å ringe, og innringere kommer direkte til en fagsentral. Da blir det lettere å faglig vurdere de ulike henvendelsene som kommer, samt at det er mindre sjanse for å ikke komme gjennom i en nødsituasjon.

NÅR SEKUNDENE TELLER: En ambulanse på utrykning et sted i Norge. Her avvises at problemet med useriøse oppringinger er så alvorlig som i London.