Ambulansesvikt

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Personer med innvandrerbakgrunn har nok en gang opplevd at ambulansetjenesten sviktet. Dagbladet skrev i går om Sujitha Suthakaran (44) som familien fryktet hadde fått hjerneslag. De fikk ingen kontakt med den akutt syke kvinnen. Ambulansepersonalet som kom, lovet å skaffe lege. Men etter tre timers forgjeves venting, måtte familien selv dra til Volvat Medisinske Senter. Der ble det fastslått av kvinnen måtte innlegges på sykehus øyeblikkelig

Det er kritikkverdig at ambulansefolkene ikke tok med seg kvinnen eller skaffet legehjelp som lovet. I tillegg inneholder kvinnens journal feil navn, kjønn og fødselsdato. Det er grunn til å stille spørsmål om pasienten og familien ble tatt på alvor. Ullevål universitetssykehus som har det overordnede ansvaret, tar imidlertid svikten alvorlig. Det forsikres at det skal foretas en fullstendig gjennomgang. Etter ambulanseskandalen der Ali Farah ble forlatt med hjerneblødning i Sofienbergparken, bør rutiner og etikk være innskjerpet. Heldigvis gikk det bra med Sujitha. Ullevål skal ha ros for å ta denne saken alvorlig – med en gang.