Ambulansetjenesten fortviler: - Kan i verste fall koste liv

Flere pasienter har fått forsinket behandling.

AMBULANSE: Vedlikehold og byggearbeider i Oslo skaper problemer for ambulansearbeidere. Nå frykter de for pasientenes sikkerhet og helse. Video: Siv Johanne Seglem Vis mer

Vegard Rødningsby er ambulansearbeider i Oslo, og forteller at de opplever gravearbeidet i sentrum som et problem.

- Dette gjør det vanskelig for ambulansen og ta seg fram enkelte steder, og noen steder er veiene helt stengt. Vi opplever at vi ikke kommer fram til pasientene på fortest mulig måte, og dette kan føre til alvorlige konsekvenser for pasientene.

Han forteller at de ikke kommer seg fram enkelte steder.

- Noen gater ble lagt opp som alternative kjøreruter, men de fungerer ikke som kjøreruter i det hele tatt. Mange av gatene er ikke kjørbare. Man må kjøre flere omveier og uhensiktsmessige gater for å komme fram til pasienter som trenger hjelpen vår.

Rødningsby har flere eksempler hvor pasientene har fått forsinket behandling grunnet arbeid i gatene.

- Seinest i forrige helg var jeg på et oppdrag hvor pasienten fikk forsinket behandling grunnet helt sperrede gater, og at vi måtte kjøre helt rundt. Det var heller ikke tilrettelagt for at man skulle kunne ta seg til fots på en tilstrekkelig måte til adressen på offentlig plass. Dette var en kritisk syk pasient og vedkommende fikk minst fem minutter forsinket behandling.

BEKYMRET: Morten Marthinsen og Vegard Rødningsby forteller at de er bekymret over pasientene på grunn av ambulansens fremkommelighet. Foto: Nina Sørlie Nilssen
BEKYMRET: Morten Marthinsen og Vegard Rødningsby forteller at de er bekymret over pasientene på grunn av ambulansens fremkommelighet. Foto: Nina Sørlie Nilssen Vis mer

- Hvordan kan dette påvirke pasientene?

- I ytterste konsekvens kan det stå mellom liv og død. Hvis man skal strekke det så langt. Det har vært flere tilfeller der pasienter har fått forsinket behandling.

Ved hjertestans kan ett minutt til eller fra ha stor betydning, ifølge Rødningsby.

- Heldigvis har gått bra så langt, men man vet ikke hvor lenge det går bra. Hver dag må vi kjøre omveier og bruke ekstra tid.

Morten Marthinsen er paramedic i ambulansetjenesten i Oslo, han forteller at arbeidet fører til trange passasjer.

- Det ikke er enkelt å komme seg rundt i Oslo sentrum med en stor bil. Og at alt arbeidet foregår på samme tid, påvirker den generelle fremkommligheten.

Ambulansetjenesten føler seg overkjørt i dialog med kommunen om problemet.

STENGT: Her ser man et eksempel på en av flere gater i Oslo sentrum som er helt stengt for trafikk på grunn av gravearbeid. Foto: Nina Sørlie Nilssen
STENGT: Her ser man et eksempel på en av flere gater i Oslo sentrum som er helt stengt for trafikk på grunn av gravearbeid. Foto: Nina Sørlie Nilssen Vis mer

Påkjenning for beredskapen

- Vi tar disse bekymringene på alvor, sier kommunikasjonsdirektør i Oslo bymiljøetat Richard Kongsteien.

Han forteller at det foregår flere store utbyggings- og oppgraderingsprosjekter i Oslo for tiden.

- Vi vet at dette skaper utfordringer for framkommeligheten enkelte steder i byen. Selv om dette på sikt kommer byen til gode, er dette utvilsomt en påkjenning både for dem som bor i området, de som reiser gjennom, og ikke minst de som står for beredskapen i Oslo.

Ifølge Kongsteien er den største utfordringen for Oslo er at det er mange aktører, både offentlige og private. Summen kan skape utfordringer.

- Vi må i enda større grad vurdere framkommeligheten i et område når vi som veieier vurderer tillatelse og adgang både til private og offentlige gategrunn til anleggsarbeid og gravetillatelser.

Kongsteien mener at Bymiljøetaten har en god dialog med Brann og redningsetaten i Oslo.

- Brannvesenet har de største kjøretøyene og vi har lagt til grunn at koordineringen med Oslo Brann- og redningsetat gir god tilgang for alle utrykningstjenestene. Men vi forstår det nå slik at de andre utrykningsetatene kan ha andre behov, og vi tar nå kontakt for en direkte dialog med dem.

Kommunen tar selvkritikk

Det Kongsteien mener kommunen ikke har fått til godt nok, er å få ut strukturert informasjon om endring i kjøremønster til de andre blålys-aktørene.

- Dette skal vi jobbe for å få til bedre. Vi mener at det er positivt at denne typen tilbakemeldinger kommer fra ambulansen i Oslo. Vi vil gjerne bidra til at ambulansetjenesten får enda bedre informasjon om endring av utrykningstraseer.