Amerikanerne tror de har funnet opp hjulet på nytt

Kan ikke punktere, sparer drivstoff og er «som en 360 graders sprettert».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det Colorado-baserte selskapet Britek Tire and Rubber har brukt tid og krefter på å utvikle en ny hjultype. Målet var å lage et terrengsykkelhjul som ikke kan punktere.

Selskapet har ifølge phys.org brukt flere år på å utvikle bildekk uten luft, men de ser også for seg at terrengsyklister kan nyte godt av den luftløse teknologien.

Brian Russell er mannen som stiftet selskapet og sto for designen. Han har levert inn en rekke patenter i arbeidet med sitt store livsprosjekt, Energy Return Wheel (EWR).

For i tillegg til at hjulet ikke kan punktere, vil det i bilversjonen føre til en langt mer effektiv drivstoffutnytting, ifølge grunderen.

- ERW er ikke en utfordrer til hybrid, elektriske, hydrogen, etanol, biodiesel eller andre drivstoffbesparende teknologier. Det er heller stikk motsatt for det vil bare få kjøretøy med slike teknologier til å bli enda mer effektive, heter det fra selskapet ifølge phys.org.

Russell innrømmer også at målet med selskapet, som i år er ti år gammelt, er å «finne opp hjulet på nytt».

Han sammenlikner sin teknologi med en garasjedør.

- Til tross for at en garasjedør veier mange kilo, blir den mye lettere når den er festet med en strukket fjær. Når du løfter den, føles det som om den nesten ikke veier noe. Kort sagt kan man si at et objekt som er festet med fjær krever langt mindre energi for å bevege seg. I tillegg til å bruke fjærer kan et objekt strekkes av elastisk gummi. Forskere kaller dette «elastisk potensiell energi», sier Russell.

Et gummilag utgjør kjernen i det nye hjulet. Gummien blir strukket kraftig slik at det lagres opp elastisk potensiell energi i selve hjulet.

- Hjulet blir til en 360 graders sprettert som lagrer energi, forklarer han.

Tanken er at disse hjulene skal gjøre det samme som fjæra gjør for garasjedøra - nemlig gjøre objektet lettere