Amerikansk forsvartopp: - F-35 ble ikke det flyet vi trodde

Amerikanerne må la fly fra 70-tallet stå i drift lenger enn planlagt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Norges nye superfly F-35 koster skattebetalerne minst 261 milliarder kroner, og jagerflyene har vært omstridt i årevis. Rapporter om hackerangrep, forsinkelser og kraftige budsjettsprekk har preget nyhetsbildet.

Verst av alt er likevel påstander om at det nye prestisjeflyet, som altså skal beskytte Norges grenser de neste tiårene, svikter teknisk, og det har vært påstander om flyets angivelig svake stridsevne, påstander som er blitt tilbakevist av testpiloter.

Nå hevder The Daily Beast at amerikanske myndigheter har sett seg lei ideen om et «fellesfly» for hele militæret, og at det allerede nå arbeides med planer om neste generasjons amerikanske jagerfly.

- Man må tenke veldig hardt på hva en behøver i et 6. generasjons jagerfly og hvor mye overlapp en behøver mellom flyet marinen får og flyet luftforsvaret får, sier generalløytnant Christopher Bogdan til DefenseOne.

Universelt fly Det er ideen om F-35 som et «universelt jagerfly» som nå kritiseres. F-35 Joint Strike Fighter kommer i tre forskjellige utgaver, i bunn og grunn bygget på de samme delene, og 70 prosent av de tre flyene skulle være like.

Både Hæren, Luftforsvaret og Marinen skulle få nytt, skreddersydd superfly, som skulle forene det amerikanske luftvåpenet siden det består av stort sett samme teknologi. 

KRITISERES: F-35 flyet er prestisjetungt, men i det amerikanske forsvaret begynner man nå å gi opp flyet, hevdes det. Foto: NTBscanpix
KRITISERES: F-35 flyet er prestisjetungt, men i det amerikanske forsvaret begynner man nå å gi opp flyet, hevdes det. Foto: NTBscanpix Vis mer

Bogdan kommer nå med en advarsel til politikerne i USA når det gjelder framtidige forsøk på universelle jagerfly, og langt på vei innrømmer forsvarstoppen at ideen har fungert dårlig. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg sier ikke at de er dårlige, jeg sier ikke at de er gode, jeg sier bare at de er vanskelige, fortsetter generalløytnant Bogdan. 

Avviser F-35 kritikk Planen om å erstatte alle typer jagerfly i det amerikanske forsvaret med bare tre typer fly har slått feil, sier generalløytnant Holmes. 

- Vi skal bruke samme teknologi og kanskje noen av de samme delen, men nå tror vi ikke at vi sitter igjen med de samme flyene, oppsummerer Holmes til DefenseOne.

Endre Lunde, kommunikasjonsrådgiver i Kampflyprogrammet, sier kildene fra USA er ute etter å svartmale F-35- 

- Her blander David Axe sammen tre helt ulike saker, og setter sammen bruddstykker fra hver av dem for å gi et ensidig negativt bilde av programmet. General Bogdan kommenterer kompleksiteten i et så stort program som F-35, og at det gir styringsutfordringer. Som han sier er disse programmene verken gode eller dårlige, men rett og slett vanskelige. Det general Holmes snakker om er noe helt annet, nemlig hvilke krav det amerikanske luftforsvaret har til sin neste generasjon av fly, og hvorvidt de gir grunnlag for et nytt fellesprosjekt. Han uttaler seg derimot ikke om hvorvidt slike fellesprosjekter er en god ide i utgangspunktet, men om han mener det er muligheter for det igjen i neste runde, sier Lunde til Dagbladet. 

SUPERFLYET: Daværende forsvarsminister Anne-Grethe Strøm Erichsen presenterer en prototype av F-35 flyet for pressen. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
SUPERFLYET: Daværende forsvarsminister Anne-Grethe Strøm Erichsen presenterer en prototype av F-35 flyet for pressen. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer

I tidligere rapport som ble lekket ble F-35-flyene blant annet beskrevet som «for langsomt til å kunne utmanøvrere et F16-fly i nærkamp». 

70 år gamle fly Nå ligger det an til at bare 20 til 25 prosent av de nye F-35 flyene vil bestå av samme deler og teknologi. 

Daily Beasts blogger hevder derfor F-35 begynner å likne en fiasko, men at amerikanske myndigheter ikke kan gi opp utviklinga av flyet norske politikere har bestilt. Utviklinga og produksjonen av flyet utgjør 133 000 jobber i til sammen 45 amerikanske stater, og en kansellering av flyet vil dermed få katastrofale følger for den amerikanske økonomien, blir det hevdet.

Derfor sier Robert Work i det amerikanske forsvarsdepartementet, ifølge The Daily Beast, at amerikanerne må beholde allerede utdaterte jagerfly fra 1970-tallet.

Work hevder gamle F-15 og F-16 må holdes i drift fram til 2040 for å sørge for at det amerikanske luftforsvaret ikke blir sårbart, selv med F-35 i drift.

Lunde i Kampflyprogrammet sier det hele tiden har vært planlagt å ha eldre fly i drift med F-35. Det må ikke tolkes som mistillit til det nye superflyet, hevder han. 

- Work kommenterer antall skvadroner i det amerikanske luftforsvaret, og det er en del av budsjettdebatten i USA. Amerikanernes plan har hele tiden vært å innføre F-35 gjennom en periode på flere tiår, slik at eldre fly gradvis kan tas ut av tjeneste og erstattes av F-35, eller eventuelle senere flytyper, slik at de hele tiden beholder et tilstrekkelig antall fly. Amerikanerne er nå bekymret for at de i overgangen til F-35 ikke vil få de nye flyene raskt nok til å erstatte de flyene de tar ut av tjeneste. Da vurderer de om noen av de eldre flyene må beholdes lengre, og hva dette vil kreve av modernisering. Det er imidlertid ikke en mistillit til F-35, eller en bekymring knyttet til at F-35 ikke er en fullgod erstatning.

Norsk kjøpshistorikk Innen 2040 vil det åpne seg rom for å arbeide med et nytt fly som kan erstatte F-35. Fram til da vil amerikanerne likevel kunne møte hypermoderne kinesiske og russiske jagerfly med fly bygget på 1970-tallet. 

Det var etter lang og opphetet debatt at Stortinget i 2008, mot SVs ønske, gikk for det amerikanske jagerflyet framfor konkurrenten Gripen fra Saab.

F-35 vil isåfall ikke være første gang Forsvaret kjøper for dyrt materiell ifølge Nils Holme, tidligere sjef ved Forsvarets Forskningsinsitutt (FFI). 

- Vi har en historikk med å kjøpe ting vi ikke har råd til å bruke og det bekymrer meg. Jeg blir ikke beroliget fordi vi får 52 nye jagerfly. Vår evne til å forsvare landegrensene er uansett meget, meget begrenset, har Holme tidligere fortalt Dagbladet.