Amerikansk ulykkesubåt steg opp for fort

HONOLULU: Den amerikanske ubåten «Greeneville» var sent ute, viktige instrumenter var ødelagt og ukvalifiserte sivile sto ved roret da den steg rett opp i bunnen på en japansk forskningsbåt i forrige måned.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Disse avsløringene kom fram på sjøforklaringens første dag mandag da marineoffiseren som etterforsket ulykken, admiral Charles Griffiths, vitnet.

Ni japanske fiskere og studenter omkom da båten deres sank etter kollisjonen, og episoden har forsuret forholdet mellom USA og Japan.

Det store antallet sivile om bord førte til at lunsjen tok nesten en time lenger enn planlagt, fordi de måtte spise i to skift. 16 VIP-gjester var med på den korte dagsturen.

Derfor var atomubåten for sent ute til å returnere til havna i Pearl Harbor til tidspunktet som var bestemt. Dersom ikke kapteinen kunne ta igjen den tapte tiden, ville havnemyndighetene måtte endre de planlagte rutinene for slepebåter og havnearbeidere.

På grunn av forsinkelsen bestemte kapteinen, Scott Waddle, å forsere sonarundersøkelsen av overflaten før han foretok demonstrasjonen av den katastrofale nødoppstigningen. Ubåten var på overflaten fire minutter kortere enn reglementert for å se om alt var klart, før den dykket til 122 meter for å foreta oppstigningen.

Normalt skulle den japanske båten vært sett av periskop-operatøren om ubåten hadde vært oppe så lenge som den skulle ha vært, ifølge Griffiths.

I tillegg kom det fram at viktige instrumenter på broen gikk ned rett etter at ubåten seilte ut, slik at Waddle og styrmennene stadig måtte stikke inn i et annet rom for å lese av instrumentene.

Dessuten sto sivile ved roret da den skjebnesvangre oppstigningen fant sted, og en ukvalifisert marinegast bemannet sonaren.

Hovedformålet med den korte dagsturen med ubåten var å vise de sivile VIP-gjestene båten.

(NTB)