Amerikanske seere svikter Nagano-OL

TV-nettverket CBS betalte 2,8 milliarder kroner for rettighetene til å overføre Nagano-lekene i USA. Hittil har OL lokket så få seere at CBS kanskje må betale tilbake penger til annonsørene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mangelen på en stor «sak» som konflikten mellom kunstløperne Tonya Harding og Nancy Kerrigan, og USAs dårlige resultater så langt, har ført til lunken OL-interesse blant amerikanere flest.

Mandag hadde CBS en «rating» på 16,4, mot 25,2 under Lillehammer-OL. Seertallene er også betraktelig lavere enn under Albertville-lekene i 1992.

Må betale?

CBS hadde regnet med en rating på 19,2 for Nagano-lekene, og kontrakten med annonsørene sier at de skal få tilbake penger dersom seertallene faller under 19,0.

-Åpenbart finnes ikke den entusiasmen vi regnet med, sier en kilde i CBS til det franske nyhetsbyrået AFP.

Ifølge Harvey Schiller, sportssjef i kabelselselskapet Turner, er amerikanere lei av olympiske vinterleker. Selskapet har rettigheter til å overføre en del OL-øvelser i kabelnettet, men opplever også skuffende seertall.

Håper på kunstløp

Det dårlige været og alle avlysningene har selvsagt også kastet om på sendeprogrammet, noe som forvirrer seerne.

CBS, som har mistet OL-rettighetene til NBC fra og med Sydney-lekene om to år, stoler nå på at kvinnenes kunstløpkonkurranse - og duellen mellom amerikanske Tara Lipinski og Michelle Kwan - skal redde stumpene.

Gode dager

Japansk tv har derimot gode dager under OL. Japan har fire gull allerede. Japan har aldri vunnet mer enn ett gull i noe vinter-OL tidligere - og bare tre til sammen.

- Vi er lykkelige. Alt går mye bedre enn vi regnet med, sier Kazuhiro Uemura i det statlige tv-selskapet NHK.

(NTB)