Anakronistisk avisplattform

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

VILLE DU BETALT for en digitalisert utgave av din daglige papiravis, når den samme avisas nettutgave er gratis tilgjengelig på din bærbare PC eller iPhone, med kontinuerlige oppdateringer, lenker, debattmuligheter, leserblogger og alt det andre som har revolusjonert journalistikken de siste femten åra? Spørsmålet diskuteres blant nett- og mediefolk etter at nettbutikken Amazon før helga lanserte en ny, større utgave av lesebrettet Kindle, spesielt egnet for lesing av lærebøker og aviser. I USA er en lang rekke aviser og tidsskrifter tilgjengelig på Kindle, med papirutgaven gjengitt side for ved hjelp av lesebrettets elektroniske blekk i 16 gråtoner.

Tanken på å bygge en ny inntekststrøm gjennom å verve elektroniske abonnenter på et produkt som allerede er mer eller mindre ferdig produsert for trykking på papir, virker besnærende. Noen avisledere ser på Kindle som en mulig redningsplanke. Men er det mulig å selge et så anakronistisk produkt i et volum som gjør det industrielt og økonomisk interessant?

KINDLE-TILHENGERNE liker designuttrykket, leseopplevelsen og langsomheten til papiravisa, overført til et mer hendig digitalt format. I et intervju med Teknisk Ukeblad sier den norske Kindle-brukeren og New York Times-abonnenten Carl Størmer at Kindle er en uforstyrret leseopplevelse, en cold spot i en verden der alle jakter på hot spots.

Et slags teknologiargument er at lesebrettet er mer letthåndterlig enn en bærbar PC og er enklere å lese avis på enn en liten mobiltelefon. Problemet er selvsagt at de fleste i målgruppa allerede har en av hver og trenger svært gode argumenter for å drasse med seg en tredje dings.

KINDLE BLIR KANSKJE bokbransjens svar på iPod – hvis ikke Apple kommer med noe enda bedre. Men skepsisen til Kindle som avisplattform er utbredt blant nettjournalister, i teknologiblogger og på Twitter. Det forhindrer ikke at storaviser som New York Times, Wall Street Journal, Washington Post og Financial Times er blant dem som forsøker. Så langt ser ikke regnestykkene spesielt gode ut. Wall Street Journal, som er nummer to etter New York Times blant Kindle-avisene, oppgir at de har 15000 abonnenter. På papiravisa abonnerer mer enn to millioner.

Kindle-utgaven av for eksempel New York Times kommer uten annonser, og Amazon beholder etter sigende 70 % av inntektene. Forfatter Eirik Newth har regnet litt på saken, og peker i sin blogg på at med en abonnementspris på 10 dollar i måneden sitter avisa igjen med 36 dollar i året, snaut 230 kroner, per Kindle-abonnent. Om alle papiravisas abonnenter gikk over til Kindle-utgaven, ville selskapet bare få dekket 15 % av de løpende driftskostnadene med dagens modell.

REDNINGSPLANKE og redningsplanke, fru Blom.

Følg meg på Twitter: Twitter.com/janomdahl