Anarki gir trygg trafikk

Europeiske byer kaster trafikkskiltene på dynga.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Sju byer og regioner deltar i et EU-prosjekt der trafikkregler og -skilt fjernes fra gatene. Trafikkplanleggerne drømmer om gater uten påbud og forbud, der bilister og fotgjengere omgås fritt.

Vennlige tegn, nikk med hodet og øyekontakt skal erstatte forbud, påbud og skilt, skriver Spiegel.

Utopia er allerede virkelighet i nederlandske Makkinga. Byen med 1000 innbyggere har ingen trafikkskilt. Asfaltveier er erstattet med brostein som gjør at farten senkes betraktelig. Det er ingen stoppskilt eller andre trafikkskilt, ingen parkometre og heller ingen skillelinjer malt i gatene.

- De mange reglene i trafikken tar fra oss den viktigste evnen: evnen til å ta hensyn. Vi er i ferd med å miste vår evne til å oppføre oss sosialt ansvarlige, sier Hans Monderman, en nederlandsk trafikkguru, som står bak prosjektet.

Han mener menneskenes evne til å ta ansvar forsvinner når vi hele tida skal følge regler og påbud.

Bilister blir som barn

En av årsakene til det oppsiktsvekkende prosjektet er overreguleringen i europeisk trafikk. I Tyskland finnes det 648 gyldige trafikkskilt. Sentrumsgatene er overfylt med skilt som forteller deg hvor du skal parkere, hvor du kan skli og hvor du ikke har lov til å kjøre. 20 millioner skilt dekker tyske gater og veier.

Psykologer har lenge studert effekten av en slik omfattende regulering. Bilister overser rundt 70 prosent av trafikkskiltene.

HISTORIE? Ingen grunn til å beholde trafikklysene, mener forskere som står bak et EU-prosjekt der menneskelige hensyn overtar for påbud og forbud i trafikken. Foto: Scanpix
HISTORIE? Ingen grunn til å beholde trafikklysene, mener forskere som står bak et EU-prosjekt der menneskelige hensyn overtar for påbud og forbud i trafikken. Foto: Scanpix Vis mer

Effekten av reglene er at mange oppfører seg som barn: når de må stoppe for fotgjengere ved fotgjengeroverganger, gjør de alt de kan for å hindre folk i å krysse gaten andre steder. Hvert trafikklys han må stanse for gjør bilisten mer motivert for å rekke det gule lyset ved neste kryss.

Dette mener psykologene fører til bilister med tunnelsyn: de leter konstant etter bedre muligheter for dem selv og gode manerer glemmes fort. EU-prosjektets tankegang er at mer frihet vil oppmuntre trafikanter til å ta ansvar selv. Psykologene mener at en uregulert situasjon får bilistene til å senke farten og kjøre mer forsiktig.

Utrygt er trygt

«Utrygt er trygt» er mottoet til kampanjen, som viser til suksess i prøvebyene Bohmte i Tyskland med 13.500 innbyggere og Drachten i Nederland med 45.000 mennesker. Der kjører bilene på brostein, syklister gjør signal med armene når de skal svinge og bilister gjør tegn med hender, nikker og vinker for å vise medtrafikantene hvordan de skal kjøre.

- Mer enn halvparten av trafikkskiltene våre er fjernet. Bare to lyskryss er igjen og de har vi gjort om til rundkjøringer. Vi har bare to regler: \'vikeplikt for høyre\' og \'står du i veien for noen, blir du tauet bort\', sier Koop Kerkstra, trafikkplanlegger i Drachten.

Statistikken er på deres side, antall ulykker har sunket dramatisk og eksperter fra USA og Argentina studerer nå prosjektet, som også testes ut i danske Ejby, Ipswich i England og Ostende i Belgia.

Anarki gir trygg trafikk
SKILT-KAOS: I Tyskland er det satt opp rundt 20 millioner trafikkskilt. Langt fra alle respekteres av trafikantene.