<strong>REDEGJØR:</strong> Lederen for Oslo-politiets prosjektgruppe, Terje Bechmann Dahl, redegjør for rapporten. T.v. Oslo politidistrikts kommunikasjonssjef Kari Huseby, bak konstituert visepolitimester Gro Smogeli. Foto: RALF LOFSTAD / DAGBLADET
REDEGJØR: Lederen for Oslo-politiets prosjektgruppe, Terje Bechmann Dahl, redegjør for rapporten. T.v. Oslo politidistrikts kommunikasjonssjef Kari Huseby, bak konstituert visepolitimester Gro Smogeli. Foto: RALF LOFSTAD / DAGBLADET Vis mer

Anbefaler ny etterforskning av «Scandinavian Star»-saken

- Mulige økonomiske motiver for lite etterforsket, sier Oslos politimester.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): I dag møter ledelsen ved Oslo politidistrikt etterlatte etter «Scandinavian Star»-katastrofen i 1990. Dette kan være siste sjanse for å få etterforskningen gjenopptatt, etter at dette flere ganger er avvist av norske og danske myndigheter; til neste år blir saken foreldet i rettssystemet.

Klokka 12.00 kunngjør Oslo-politiet at politimester Hans Sverre Sjøvold anbefaler ny etterforskning av deler av saken.

- Ikke belyst nok - Prosjektgruppa har gjort en svært grundig jobb, og rapporten deres viser etter min mening at enkelte deler av saken ikke ble belyst nok, sier Sjøvold i en kunngjøring.

Politimesteren sier at mulige økonomiske motiver ble etterforsket i for liten grad.

- Dersom en tilsvarende brann hadde skjedd i dag, ville også slike forhold rutinemessig blitt undersøkt, sier han.

Sjøvold sier også at bevisgrunnlaget som ledet til konklusjonen om at en dansk mann sto bak brannen, er for tynt.

<strong>TRAGEDIE:</strong> På dette bildet, tatt 8. april 1990, driver brannmannskaper slokkearbeid på havaristen «Scandinavian Star» i Skagerrak. 159 mennesker døde i brannen. Foto: JOAKIM ROOS / AFP / NTB SCANPIX
TRAGEDIE: På dette bildet, tatt 8. april 1990, driver brannmannskaper slokkearbeid på havaristen «Scandinavian Star» i Skagerrak. 159 mennesker døde i brannen. Foto: JOAKIM ROOS / AFP / NTB SCANPIX Vis mer

Politimesteren understreker at det ikke foreligger nye funn i saken. Likevel anbefaler han altså ny etterforskning av de mulige økonomiske motivene og utpekningen av gjerningsmann.

Store mangler Den offisielle granskingen fant store mangler ved sikkerheten om bord, og dømte to fra rederiet Da No Linjens ledelse og den norske kapteinen til korte fengselsstraffer.

Flere etterlattegrupper har i årevis presset på for å få gjenåpnet etterforskningen. Den offisielle granskingsrapporten kokluderte med at en dansk lastebilsjåfør som døde i brannen, sto bak ildspåsettelsen. Privat etterforskning hevder å ha avdekket at det isteden dreide seg om en storstilt forsikringssvindel, og at folk fra mannskapet tente på.

Det var Oslo-politimester Hans Sverre Sjøvold som i fjor besluttet å nedsette en prosjektgruppe hvis oppgave var å vurdere hvorvidt det er grunnlag for en ny etterforskning eller ei. I dag vil Sjøvold først redegjøre for gruppens syn under et møte med de etterlatte, deretter slipper pressen til.

- Nasjonal tragedie Sjøvold understreker at det langt fra er sikkert at det er mulig å reise en ny straffesak nå etter snart 25 år. Han peker i tillegg på at det nå er vanskelig å dokumentere hvordan den første etterforskningen foregikk.

- Men «Scandinavian Star»-saken er en nasjonal tragedie, og vi skylder de mange berørte å finne så gode svar som mulig.

Nå er det opp til påtalemakten å beslutte hvorvidt ny etterforskning faktisk blir igangsatt.

<strong>AKTØRER:</strong> Til stede under redegjørelsen er Oslos politimester Hans Sverre Sjøvold og advokat Harald Stabell, som tildligere har vært tungt inne i saken på de etterlattes side. Foto: RALF LOFSTAD / DAGBLADET
AKTØRER: Til stede under redegjørelsen er Oslos politimester Hans Sverre Sjøvold og advokat Harald Stabell, som tildligere har vært tungt inne i saken på de etterlattes side. Foto: RALF LOFSTAD / DAGBLADET Vis mer

Dagbladet følger saken.

«Scandinavian Star»-katastrofen

• Ferja «Scandinavian Star» ble satt inn på ruta Oslo-Frederikshavn 6. april 1990. På den første turen brøt det ut brann. 159 personer omkom, de fleste norske.

• Brannen startet trolig ved 2-tida natt til lørdag 7. april. De første meldingene gikk ut på at alle var reddet. Noen timer seinere ble det klart at et stort antall mennesker ikke hadde kommet seg ut. Skipet ble trukket til Lysekil i Sverige, der de omkomne ble hentet ut og identifisert.

• Det ble funnet flere mangler ved redningsutstyret om bord. Den norske kapteinen og to danske redere ble stilt for retten og dømt til korte straffer.

• En dansk lastebilsjåfør som omkom i brannen, ble utpekt som skyldig i brannstiftelse.

• I ettertid er det kommet fram nye opplysninger, og Støttegruppen for overlevende og pårørende har krevd ny etterforskning. Blant annet er det hevdet at eiere og mannskap kan ha stått bak brannen. Undersøkelser viser at det var flere branner som startet på flere forskjellige steder i skipet, og på forskjellige tidspunkter.

• Krav om ny etterforskning er gjentatte ganger avvist av myndighetene i Norge og Danmark, seinest i 2012.

• 6. april 2013, på dagen 23 år etter brannen, la en gruppe eksperter fram resultatet av en omfattende gjennomgang av alt materialet om katastrofen. De krever at myndighetene setter i gang gransking av saken. I 2015 vil en eventuell mordbrannsak være foreldet.

• Stiftelsen Etterforskning Av Mordbrannen Scandinavian Star har på frivillig basis arbeidet med å etterforske brannen.

• De har konkludert med at inntil ni av mannskapet sto bak dødsbrannen, og at det dreide seg om forsikringssvindel.

(NTB)

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer