Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Elsparkesykkel

Andrea er blind (23) - meid ned flere ganger

Bruk av elsparkesykkel i ruspåvirket tilstand er et stort problem, viser tall fra Oslo skadelegevakt.

OPPGITT: Det er blitt vanskeligere for Andrea og Ortis å ferdes i Oslos gater etter at elsparksyklene kom.
OPPGITT: Det er blitt vanskeligere for Andrea og Ortis å ferdes i Oslos gater etter at elsparksyklene kom. Vis mer

Studenten Andrea Isaachsen Olvin bor i Oslo. Siden hun er blind har hun alltid med seg førerhunden Ortis når de er ute og går. Begge har hatt noen uheldige episoder de siste månedene.

- Det går mange tanker i hodet ditt fra du blir truffet til du faller. Jeg vet jo aldri hvordan jeg kommer til å lande. På hodet eller rumpa. Jeg blir livredd for Ortis, som også har blitt truffet en av gangene.

Hun har i Oslos gater blitt påkjørt av elsparkesyklister minst tre ganger siden midten av mars. Samtlige førere har vært beruset, ifølge Andrea.

GODE VENNER: Førerhunden Ortis er som regel med når Andrea er ute å går. Ortis har også blitt skadet en av gangene de ble påkjørt. Foto: Christin Lund.
GODE VENNER: Førerhunden Ortis er som regel med når Andrea er ute å går. Ortis har også blitt skadet en av gangene de ble påkjørt. Foto: Christin Lund. Vis mer

- Jeg skjønner at de er beruset. Det er en kombinasjon av lukt, væremåte og snakkemåte. Når du selv er edru er det lett å merke at andre er påvirket av noe. Det sitter mye i klærne.

Det finnes nå tusenvis av elsparkesykler rundt om i Oslos gater, og veldig mange tar i bruk disse. Via en app på telefonen kan du låse opp den elektriske sykkelen og benytte den innenfor tidsrommet du leier den. Sparkesyklene er så godt som lydløse og har en toppfart på 20 kilometer i timen.

Andrea understreker at hun syns konseptet er både lurt og bra, men det har ført til at hun må ta mange flere forholdsregler.

OSLO: Elsparkesyklene er blitt populære hos borgere i Oslo. I sommer er det mange som farer rundt på de. 
Foto: Geir Olsen / NTB scanpix
OSLO: Elsparkesyklene er blitt populære hos borgere i Oslo. I sommer er det mange som farer rundt på de. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix Vis mer

- Jeg har ikke noe imot selve syklene eller at folk bruker dem. Det er de som velger å kjøre etter en tur på byen på nattetid eller de som ikke følger trafikkregler som skremmer meg. Jeg må beregne mer tid nå når jeg skal ut å gå en tur for eksempel.

Mørke tall

Tallene Dagbladet har fått tilsendt fra Oslo skadelegevakt viser en dobling i antall skadde fra i fjor. Nesten alle disse ulykkene skjedde om natta, og fredag, lørdag og søndag er de verste dagene. Av de 815 pasientene som skadet seg på elsparkesykkel i løpet av et år, var 41 prosent ruspåvirket. De siste tre månedene, etter at rapporten ble laget, har tallet økt til 50 prosent.

- Det er skadene i sammenheng med alkoholbruk på natta som bekymrer oss mest, sier overlege ved Oslo skadelegevakt, Henrik Siverts, som oppfordrer folk til å tenke seg om før man tar elsparkesykkel hjem etter en tur på byen.

Det er Statens vegvesen, sammen med Helsedirektoratet, som har bestilt rapporten.

- Dette er store og alvorlige tall som bekymrer oss, og som viser at det er behov for mer konkrete retningslinjer for elsparkesykler. Når hele undersøkelsen foreligger, skal vi gå gjennom resultatene og vurdere hvilke tiltak som er nødvendige og hensiktsmessige sier seniorrådgiver i Statens vegvesen, Rita Aarvold.

- KUNNE DREPT FLERE: Budbilsjåfør Øystein Wiede Kristiansen har sett seg lei syklister- og el-sparkesyklister som ikke overholder trafikkreglene. Her kan du se hans sterke budskap. Vis mer

Vært heldig

Andrea, som mener at elsparkesyklene bør forbys på natta, forteller at hun på mange måter har hatt lykken med seg.

- Når man har blitt kjørt på flere ganger er man ganske heldig som ikke har fått en alvorlig skade. Det skal ikke så mye til før det går ordentlig galt.

Hun er ikke alene om å mene at det hadde vært lurt å ha et forbud mot å bruke tjenestene på natta.

Kommunikasjonssjef i Gjensidige, Pål Rune Eklo, sier til Dagbladet at det vil være lurt med regulering.

- Det framkommer helt tydelig i rapporten du har sendt at det er om natta og i ruspåvirket tilstand at ulykkene skjer. Det beste hadde vært om det gikk an å regulere det på en eller annen måte, kanskje alkohollås. Inntil en slik løsning kommer mener vi at syklene bør være utilgjengelig om natta.

STATSSEKRETÆR: John-Ragnar Aarset (H) har tro på at utleieselskapene er tilpasningsdyktige.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
STATSSEKRETÆR: John-Ragnar Aarset (H) har tro på at utleieselskapene er tilpasningsdyktige. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix Vis mer

Dagbladet har også snakket med statssekretær John-Ragnar Aarset (H) som mener at det kan opplyses bedre om regler.

- Siden mye av promillekjøringa skjer natt til lørdag og natt til søndag, og siden jeg er sikker på at mobilappene til utleieselskapet er smarte og tilpasningsdyktige, er det kanskje særlig viktig å få opp et veldig tydelig varsel om kjøring med promille og fatale konsekvenser, før en starter kjøreturer på nattetid, skriver han i en e-post.

Voi, som er et av de største selskapene som tilbyr utleie av elsparkesykkel i Norge, mener det vil være feil å straffe alle ved å håndheve et forbud. Ifølge dem klarer flertallet å ta ansvar for seg selv, men de understreker at økt kontroll kan være lurt.

- Det er bare en liten andel av våre turer som skjer om natta, og de aller fleste kjører trygt og ansvarlig. Det vil være feil å straffe alle ved å forby bruk om natta fordi noen få bryter loven og opptrer uansvarlig. Det er ikke forbudt å sykle eller kjøre bilen om natta heller. Ingen er tjent med at høyt berusede personer voier og sykler, så kanskje økt kontroll er løsningen, sier Christina Moe Gjerde, leder for den norske virksomheten til Voi, til Dagbladet.

Sikkerhet

Når man ferdes med elsparkesykkel i trafikken er det vanlige sykkelregler som gjelder. Moe Gjerde forteller at sikkerhet er deres første prioritet i Voi selv om det kanskje ikke er like godt kjent. I 2019 lanserte de RideLikeVoila, som er en kjøreskole for elsparkesyklister. Her kan brukerne få gratis kjøretid dersom de gjennomfører opplæringsprogrammet.

VOI: Leder for virksomheten i Norge, Christina Moe Gjerde, forteller at Voi tar sikkerhet på alvor. Foto: Voi
VOI: Leder for virksomheten i Norge, Christina Moe Gjerde, forteller at Voi tar sikkerhet på alvor. Foto: Voi Vis mer

- Vi publiserer stadig informasjon som bidrar til bedre trafikksikkerhet, både i appen, på egne hjemmesider og sosiale medier. Per juni 2020 hadde over 300 000 brukere gjennomført RideLikeVoila. Vi sørger for at elsparkesyklene er robuste og driftssikre, men bruker også geofence-teknologi til å redusere hastighet i utvalgte soner og forby parkering der det er sannsynlig at de kan forvolde trafikkfarlig situasjoner. Før elsparkesyklister tar i bruk appen må de dessuten bekrefte at de blant annet vil følge de trafikkreglene som gjelder.

Voi har nylig også tatt initiativ til et møte med Trygg Trafikk og mener politikere i Oslo bør gjøre mer for å regulere næringen.

Andrea syns det er fint at Voi bruker mye ressurser på sikkerhet og opplyser sine brukere om trafikkregler.

- Det er veldig bra at de jobber med det. Jeg må ofte gå ut på bilveien fordi det er mange sparkesykler som blokkerer veien på fortauet. Og alle gangene jeg har blitt truffet har jeg gått på fortauet, sier hun.

Voi på sin side peker på mer sykkelvei som løsning.

- Vi ser at våre brukere ønsker å kjøre pent og sikkert, men i konkurranse med trikkeskinner og biltransport, så oppleves ofte fortau som et tryggere alternativ til en høytrafikkert vei. En løsning er helt klart her mer sykkelvei i sentrum, sier Moe Gjerde.

Én av fire vil ha forbud

En spørreundersøkelse fra Trygg Trafikk og Tryg Forsikring utført tidligere i sommer, viste imidlertid at det fortsatt er mange som er kritiske til syklene. Én av to nordmenn ønsker å forby elsparkesykler på nattetid, én av fire ønsker totalforbud, og seks av ti ønsker forbud mot kjøring på fortau, kom det fram i undersøkelsen.

Trygg Trafikk uttalte i forbindelse med undersøkelsen at de mener den eksplosive veksten av elsparkesykler krever strengere regulering.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!