TILBAKE HOS MAMMA OG PAPPA: Fem år gamle Andy Martinez endte opp i Boston i stedet for New York. Her er han sammen med pappa Raphael Martinez og mamma Maribel Martinez. Foto: AP / Bebeto Matthews 
TILBAKE HOS MAMMA OG PAPPA: Fem år gamle Andy Martinez endte opp i Boston i stedet for New York. Her er han sammen med pappa Raphael Martinez og mamma Maribel Martinez. Foto: AP / Bebeto Matthews Vis mer

Barn som reiser alene:

Andy (5) skulle fly alene til New York. Da moren møtte opp på flyplassen sto en annen femåring og ventet

Nå saksøker familien flyselskapet. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Da Maribel Martinez (38) skulle plukke opp sin fem år gamle sønn på flyplassen i New York City i midten av august fikk hun sjokk.

Ansatte i flyselskapet JetBlue kom nemlig gående med en fem år gammel gutt - men det var ikke hennes egen, skriver New York Daily News.

Mora forteller til avisa at det skal ha tatt mer enn tre timer å finne ut hvor hennes egen sønn befant seg.

Ble fortalt at han møtte mora

- Jeg trodde han var kidnappet. Jeg trodde jeg aldri kom til å se ham igjen, sier hun til den amerikanske avisa.

Nå har familien bestemt seg for å saksøke flyselskapet som følge av stor emosjonell påkjenning, ekstrem frykt, skrekk, mentalt sjokk, angst og psykiske traumer, skriver The Independent.

Femåringen som møtte Maribel Martinez på flyplassen i New York skal ha reist med sønnen Andys pass. Samtidig hadde Andy havnet i Boston, der den andre femåringens foreldre sto og ventet.

Der skal han ha blitt fortalt at han ble gjenforent med sin egen mor, men kvinnen som møtte ham hadde han aldri sett før.

- Forstår at det var ubehagelig

Ifølge New York Daily News skal Andys mor ha betalt 100 dollar ekstra for at flyselskapets ansatte skulle følge ham på flyet.

I tillegg hadde Andys familie, som fulgte ham til flyplassen i Den dominikanske republikk, blitt værende til etter at flyet hadde tatt av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- To barn på samme alder som skulle reise alene fra Santiago i Den dominikanske republikk, en til teamet vårt på John F. Kennedy flyplass og en til Boston, boardet fly til feil destinasjon. Etter at vi ble kjent med feilen, jobbet våre ansatte ved de to flyplassene for å få barna til riktig destinasjon. Selv om barna til enhver tid var under oppsyn av JetBlue-ansatte, forstår vi at hendelsen var ubehagelig for begge familier, uttalte en av JetBlues talspersoner like etter at hendelsen fant sted.

Vil hindre liknende fra å skje

Det er ennå ikke kjent hvor mye familien Martinez ønsker i erstatning av flyselskapet som følge av søksmålet, men advokaten deres sier at de håper at det vil hindre liknende situasjoner fra å oppstå i framtida.

Foreløpig skal de ha fått refundert billettutgiftene, samt mottatt rundt 2000 dollar i reisegavekort.

Flysekapets talsperson opplyser til Independent at de ikke kommer til å kommentere den pågående rettsprosessen.