Aner ikke hva «ingeniør» er

66 prosent av elevene i 10. klasse og på videregående skoler vet ikke hva en ingeniør arbeider med. Mangelen på ingeniører svekker norsk næringsliv.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette viser en undersøkelse som ukebrevet Mandag Morgen utgir i dag. MMI-undersøkelsen avslører en skremmende mangel på kunnskap om ingeniøryrket. En elev, 16 år gamle Martin fra Skogn, mente dette var en ingeniør:

- En ingeniør er en slags ekspert på sitt område. Mens Linda, 16 år fra Jessheim, mente «en ingeniør jobber vel med anleggsarbeider eller noe sånt».

Nytt prosjekt

Norsk Ingeniørorganisasjon (NITO) har i flere år pekt på rekrutteringsproblemene uten å lykkes med å endre utdanningstendensen der stadig færre velger realfag.

- Vi har alarmert departementet og synes dagens statsråd, Kristin Clemet, har vist stor forståelse for våre ønsker. Vi har et vellykket prosjekt som heter «Teknikk i skolen» der femteklassinger får en grunnleggende innføring i fysikk. Vi viser hvorfor det lyser i ei pære eller hvordan man må bygge bruer og har fått veldig god respons på dette både fra elever og lærere, sier generalsekretær Erik Prydz i NITO til Dagbladet.

Ingen ledighet

Prydz tror flere vil velge realfag etter hvert. Et godt argument er yrkesmulighetene.

- Vi har praktisk talt ikke arbeidsledighet blant våre 40000 yrkesaktive medlemmer, sier han.

Utdanningsminister Kristin Clemet sier til Mandag Morgen at det er viktig å fenge interessen for realfag fordi Norge er et høyteknologisk samfunn som er avhengig av denne typen kunnskap.

- Den dagligdagse matematikken som hoderegning er mindre framtredende i dag, mens vi egentlig er blitt mer avhengig av den, sier hun.

Undersøkelsen som ble gjort i siste halvdel av november blant 256 elever fordelt på 10. klasse og alle tre klassetrinn på videregående skole, avdekket at elevene vet mest om yrker som sykepleier, lærer og journalist.

Rollemodell

Ungdoms utdanningsvalg styres i stor grad av mediene. Et eksempel på det var at søkningen til veterinærstudiet økte etter TV-serien om den norske dyrlegen Trude. Kokkeyrket opplever også en stor tilgang på grunn av alle kjendiskokkene.

Også regjeringen har i sin strategiplan som mål å øke kompetansen i alle realfag både blant elever og lærere.

- Skolesystemet har et hovedansvar for koordinering av rekrutteringsutfordringene i realfag. Samtidig kreves det samarbeid med næringslivet, som må gi uttrykk for hvilken type yrker ulike utdanninger gir åpning for. Det regjeringen nå legger opp til, skal gi et betydelig koordineringsløft, sier ekspedisjonssjef Johan Raaum i Utdannings- og forskningsdepartementet til Mandag Morgen.

PS: Ingeniør: Tittel på person som planlegger, beregner og leder arbeid av teknisk art.

(Caplex.no)