- Vi er bekymret over utviklingen, sier statssekretær Johan Vasara (Ap) i Samferdselsdepartementet til Dagbladet.
- Ikke legitim aktivitet
De siste tre månedene har Luftfartstilsynet registrert en eksplosiv økning i antall meldinger om såkalte GNSS-forstyrrelser (Global Navigation Satellite Systems) mot flytrafikken i Øst-Finnmark. Elektroniske støysignaler fører til at GPS-signalene flyene bruker til å navigere blir blokkert. Støysignalene hevdes å komme fra Russland.
- Denne støyen har sin kilde øst for grensa i Øst-Finnmark, og det er ikke snakk om en legitim aktivitet, sier senioringeniør Nicolai Gerrard i seksjon for tilsyn og veiledning i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
Luftfartstilsynet har ikke registrert at flysikkerheten har blitt truet som følge av bortfall av GPS-signaler. Flyene har alternative, bakkebaserte, navigasjonssystemer å benytte seg av, men bortfall av GPS-signaler er et uønsket sikkerhetsavvik. «Støyangrep »er et ofte brukt virkemiddel i militære konflikter.
- Vi ser at GNSS-forstyrrelser bevisst benyttes i konfliktsituasjoner, og det er kjent at i militære konflikter benyttes dette aktivt som et virkemiddel. Den internasjonale luftfartsorganisasjonen ICAO er tydelig på at sivil luftfart ikke skal berøres. Dessverre ser vi at dette ikke etterleves, sier Vasara.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger