Angriper "heroin"-moten

Clinton sjokkert over motebransjen NEW YORK (Dagbladet): - Glorifisering av heroin er ikke kreativt, det er destruktivt, sa president Bill Clinton i går i et kraftig angrep på "junkie"-moten i moteblader og reklamekampanjer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dagen før trykte avisa New York Times en reportasje om den 20 år gamle motefotografen Davide Sorrenti som døde i februar av en overdose heroin.

Dødsfallet har sendt sjokkbølger gjennom motebransjen som i flere år har benektet at heroinbruken har bredt seg i motemiljøet samtidig som "junkie"-retningen har dominert motefotografiene, bladene og reklamekampanjene de siste tre åra.

Nå legger bransjen om. New York Times rapporterer at trendsettermagasiner som I-D og Detour vil lansere et mye friskere og sunnere image i sine juli-nummer. David Sorrentis siste narkoinspirerte motebilder ble offentliggjort i mars-nummeret av Detour.

Disse bildene ble også vist på en minneutstilling av hans bilder som hang i et galleri i New York under moteuka i mars i år.

Selvkritikk

President Bill Clinton sier at heroinbruken er økende blant studenter og andre, delvis som en følge av en vedvarende glorifisering av narkobruk gjennom bilder i blader og reklamekampanjer.

Clinton sa at enkelte ledere i motebransjen "innrømmer at det image som er formidlet gjennom motebilder de siste åra har fått heroinmisbruk til å virke glamorøst, sexy og kult. Men siden noen av menneskene i disse bildene nå begynner å dø, blir det klart at dette rett og slett ikke er sant", sier han.

President Clintons angrep på motebransjen ble utløst av tirsdagens artikkel i New York Times om dødsfallet til fotografen Davide Sorrenti og reaksjonene i bransjen.

- Det er ikke nødvendig å forskjønne narkotikaavhengighet for å selge klær. Det er ikke vakkert. Det er stygt. Og dette handler ikke om kunst. Det handler om liv og død. Glorifisering av døden er ikke sunt for noe samfunn, sa Clinton.

Rekrutterer

- Mennesker som er misbrukere, vil også nesten alltid rekruttere. Fordi de arbeider med kommunikasjon formidler de et budskap om aksept. De kommuniserer også at dette ikke er farlig. De senker terskelen for misbruk, sier dr. Mitchell Rosenthal som leder en kjede av rehabiliteringssentere, til New York Times.

Calvin Klein var blant de første til å bruke "junkie"-stilen i sine store reklamekampanjer. Dr. Rosenthal peker på at disse kampanjene ikke forteller hvor farlig misbruket er.

- Det er spesielt sjokkerende i Kleins tilfelle. Han har offentlig vedgått sitt eget misbruksproblem, sier dr. Rosenthal.

Calvin Klein la seg inn på avrusningsklinikken Hazelden i Minnesota i 1988 for å få behandling. Klein vil ikke kommentere kritikken mot hans raklamekampanjer.

Yndling

Davide Sorrenti var motebransjens yndling i New York. Han led av en arvelig blodsykdom som fikk ham til å se ut som en guttunge. Han var sønn av Francesca Sorrenti (47) som også er fotograf. Davide var sammen med moren på jobb da han begynte å fotografere selv for to år siden. Han var sammen med den 18-årige modellen James King som var hovedperson i en artikkel i New York Times Magazine for ett år siden. Der fortalte hun hvordan hun kom i kontakt med narkotika da hun begynte i motebransjen som 15-åring, men påsto at hun hadde sluttet med stoff. Hun er modell i flere av "junkie"-bildene til Davide Sorrenti.

Davides bror Mario (25) er også motefotograf og best kjent for Obsession-kampanjen for Calvin Klein der hans daværende kjæreste, Kate Moss, var modell.