Vitner som overlevde forliset med «Bourbon Dolphin», forteller at ankerkjettingen til oljeriggen kom over på skutesiden og dro båten ned.
Ulykken skal ha skjedd mens «Bourbon Dolphin» håndterte et anker fra oljeriggen Transocean Rather. Dårlige værforhold og sterk strøm kan ha medført at båten måtte snus. Informasjonsdirektør Tore Høifødt i Det Norske Veritas opplyser at han har fått vitneutsagn som peker i retning av at ankerkjettingen fra brønnen bak i båten kom over på siden. Ankerhåndteringsskip er konstruert for å ta inn ankeret fra akterenden av skipet, ikke fra siden.
Vitner sier at ankeret dro seg til siden og at båten kantret i løpet av kort tid, sier han.
Eksperter på ankerhåndteringsfartøyer opplyser at det er sikkerhetsrutiner om bord som skal frigjøre ankerkjettingen fra båten hvis kjettingen har satt seg fast.
Båter av denne typen skal ikke kunne kantre under oppdrag som dette hvis sikkerhetsrutinene er fulgt eller hvis sikkerhetsutstyret virker, sier en kilde til NTB.
Det var én passasjer og et mannskap på 14 om bord i «Bourbon Dolphin» da ankerhåndteringsfartøyet kantret torsdag klokka 18.20. I løpet av én knapp time var ti personer funnet. Sju av dem overlevde, mens tre er bekreftet omkommet. Fem personer er fremdeles savnet.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger