RASER MOT NAF:  - Jeg tror ikke NAFs medlemmer mener det er dårlig politikk å bygge veier og fryse avgifter, sier Håkon Glomsaker, tidligere direktør for samfunnskontakt i bil interesse organisasjonen. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
RASER MOT NAF: - Jeg tror ikke NAFs medlemmer mener det er dårlig politikk å bygge veier og fryse avgifter, sier Håkon Glomsaker, tidligere direktør for samfunnskontakt i bil interesse organisasjonen. Foto: Anita Arntzen / DagbladetVis mer

Anklager NAF for uryddig politisk spill

Tidligere direktør for samfunnskontakt i NAF, Håkon Glomsaker, mener bilistenes interesseorganisasjon kynisk blir brukt i et uryddig politisk spill for å skade regjeringen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

VESTBY (Dagbladet): - Det er utidig av NAF (Norges Automobil-Forbund) å anklage dagens regjering for å ha brutt den gode utviklingen for bilavgiftene, sier Håkon Glomsaker.

Den tidligere direktøren for samfunnskontakt er oppgitt over sin gamle arbeidsgiver. Fra 2007 og fram til 2011 var Glomsaker direktør for samfunnskontakt og leder for politisk avdeling i NAF.

- Forstemmende Da NAFs kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal mandag gikk til frontalangrep mot budsjettforslaget til Høyre og Fremskrittspartiets regjering, var begeret fullt for Glomsaker.

- Når Sagedal roper ut at regjeringen skal «kutte ut skrytet», og lirer av seg følgende regle:

«Regjeringen skryter av at de har kuttet bilavgiftene. Det høres bra ut, men saken er at det er første gang siden 2007 at nye biler ikke blir billigere. Familievennlige biler med lite utslipp kan nå faktisk bli dyrere. Er dette noe å skryte av?», reagerer Glomsaker.

- Regjeringen har ikke ødelagt noe med sitt forslag til budsjett for samferdselssektoren. Budsjettforslaget er faktisk godt. NAF var under den forrige regjeringen stille som mus. Når vi får et budsjettforslag hvor bensinavgifter fryses og det bevilges mer penger enn noen gang til vei, er det forstemmende å høre ropene og angrepene fra Sagedal, sier Glomsaker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- NAF blir brukt - Men er det ikke NAFs oppgave som interesseorganisasjon for bilister og bileiere å fremme synspunktene til medlemsmassen?

- Det er nettopp det NAF ikke gjør. Jeg tror ikke NAFs medlemmer mener det er dårlig politikk å bygge veier og fryse avgifter. Det er ikke i bileierens interesse å angripe regjeringen som forsøker å gjøre hverdagen litt enklere for oss bilister både i nord og sør, sier Glomsaker.

- Misbrukes NAF politisk?

- Etter min oppfatning ble NAF brukt av krefter i administrasjonen som hadde sine favoritter, og det virker som det ikke har blitt bedre. NAF blir brukt, og jeg tror ikke medlemmer og tillitsvalgte setter pris på det. NAF skal være medlemsstyrt gjennom valgte organer.

- Blander ledelsen i NAF rollene?

- Når kommunikasjonssjef Sagedal, som har jobbet på Stortinget for KrF, roser opposisjonen og det partiet hun var ansatt i, da blir det galt. Det er å blande roller, sier Håkon Glomsaker.

- Er NAF i dag en interesseorganisasjon for bilister og bileiere?

- NAF skal være en kritisk røst, og kjempe for bilistene og bileiernes interesser. I dag virker det som om NAF er mer opptatt av El-bil eierne i Bærum og sykkelstier. Det er viktigere for NAF å ta vare på interessene til bileierne og bilistene i hele landet. Når det gjelder syklistenes interesser, er Syklistenes landsforening mye bedre, sier Glomsaker.  

Meldte seg ut Den tidligere samfunnsdirektøren i NAF er provosert over det han oppfatter som et forsøk fra et politisert regime i NAF.

- NAF har medlemmer i alle samfunnslag og representerer kvinner og menn med forskjellig politisk ståsted. Da blir det utidig at ledelsen går til frontalangrep på et forslag til samferdselsbudsjett, et budsjett som er noe av det bedre som har kommet på mange år, sier Glomsaker.

- Det virker som den ansatte ledelsen i medlemsorganisasjonen er livredde for å støtte noe som kommer fra Fremskrittspartiet, selv om det er i bilistens interesse, sier Glomsaker.

- Da jeg jobbet i NAF ble var det lite ønskelig å ha fokus på bensinprisene og bilavgiftene, fordi NAF da kom til å ligge for tett opp til Frp, og det selv om vi fikk mange innspill om dette.

Etter flere år i som tillitsvalgt og ansatt i toppledelsen i NAF har Håkon Glomsaker valgt å melde seg ut av NAF.

Håkon Glomsaker mener NAF nærmest har opphørt å være en interesseorganisasjon. Det blir som LO skulle slutte å fokusere på lønn- og arbeidsvilkår, avslutter han.