- Anmeld verkstedet

- Dette er meget kritikkverdig, sier informasjonssjef Egil Otter i NAF til Dagbladet. Slike verksteder skulle man rett og slett anmelde til politiet. De har tatt seg betalt for arbeid de ikke har gjort.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norges Automobilforbund vet det er stor forskjell på kvaliteten på norske bilverksteder. Men det største problemet er at kunden ikke har mulighet til å se om verkstedet gjør en god eller dårlig jobb.

- Vi må stole på at det arbeidet som utføres er korrekt, sier Otter til Dagbladet.

Derfor er det et grovt tillitsbrudd når et godkjent merkeverksted som Iglebæk for annen gang ikke gjør den jobben de tar seg betalt for.

- Kunden som foler seg snutt, hos Iglebæk, burde anmelde forholdet til politiet.

Det er skremmende at verkstedet kan føre på regningen ting de overhodet ikke har gjort.

Gode råd

NAF gir disse rådene:

  • Når du leverer bilen, gi nøyaktig beskjed om hva som skal utføres. Spesifiser grundig og forlang at du får med deg kopi av det dere er blitt enige om.
  • Få alltid forhåndspris. Den skal være inkludert alle deler og avgifter. Aksepter aldri at de begynner på noe arbeid uten at det er avtalt pris (inkl. moms).
  • Oppgi alltid hvor du kan treffes, slik at du kan bli kontaktet av verkstedet.
  • Vis at du er en bestemt kunde når du leverer bilen. Gå grundig gjennom papirene.
  • Ved henting av bilen sjekker du alle papirer før du betaler. Se på serviceskjema og faktura. Les hver enkelt post og be kundeveileder orientere deg om det som er gjort og feil som er funnet. Ikke betal en krone før du har gått gjennom alt med kundeveileder.
  • Er du i tvil om verkstedet har gjort det de har tatt seg betalt for, så kontakt en teststasjon.